کد خبر : 77906
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1395 - 11:26
-

رکورد نبرد هوایی A-D در دنیا به نام عباس دوران است/ عباس در گل کوچیک تکنیکی بود/ وقتی از آمریکا برگشت در محله پابرهنه قدم زد/ او جوجه کلاغ را به صدام حالی کرد

رکورد نبرد هوایی A-D در دنیا به نام عباس دوران است/ عباس در گل کوچیک تکنیکی بود/ وقتی از آمریکا برگشت در محله پابرهنه قدم زد/ او جوجه کلاغ را به صدام حالی کرد
پایگاه خبری فوتسال به مناسبت هفته دفاع مقدس گفتگویی متفاوت با برادر شهید عباس دوران که اکنون مربی موفق تیم‌ملی ایران است انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال رشادت و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ تحمیلی باعث شد تا سراغ برادر شهید عباس دوران (خلبان افتخارآفرین نیروی هوایی) که اکنون مربی بدنساز موفق تیم‌ملی فوتسال ایران در جام‌جهانی است رفته و در حال و هوایی جام جهانی از جلیل دوران بخواهیم تا خاطراتی از او را برایمان تعریف کند. جلیل دوران که مادرزادی قدری لکنت زبان هم دارد آهسته آهسته برای ما از آن روزها گفت که ماحصل این گفتگو را در ذیل می‌خوانید؛

*آقا جلیل! از بیوگرافی شهید دوران بگو…

شهید سرلشکر خلبان عباس دوران متولد۱۳۲۹ شهادت ۳۰ تیر ۶۱ در بغداد بود که در طول ۲۲ماه حضور او در جنگ تحمیلی ۹۰۰ پرواز جنگی انجام داد که بیش از ۱۲۰ پرواز موفقیت‌آمیز برون مرزی انجام داده و از این حیث در جهان بی‌سابقه است و باید گفت عباس رکورد دار پروازهای جنگی است.

*شنیده‌ایم که یک رکورد در حمله هوایی در دنیا به نام ایشان ثبت شده.

بله. ایشان در یک نبرد هوایی در آسمان خوزستان به ۹ فروند میگ عراقی حمله می‌کند و با این که رادار زمینی به او هشدار می‌دهد که از منطقه دور شود نمی‌پذیرد، دو هواپیما را سرنگون می‌کند و بقیه فرار می‌کنند. تاکتیک او و نبرد هوایی‌اش در جهان بنام خود او A – D در جدول رکوردها به ثبت رسیده است. نشان فتح توسط مقام معظم رهبری به خانواده و پیام تبریک و تسلیت امام خمینی (قدس سره) هنگام شهادت نشانه شخصیت منحصر به فرد اوست.

*به لحاظ سنی چند سال با شهید دوران فاصله داشتید؟

فاصله سنی من با او یک سال و نیم بود .او ۳۱ ساله شهید شد و من حدودا ۲۹ ساله بودم.

*به عنوان دو برادر با سن‌های نزدیک به هم در ایام نوجوانی و جوانی رابطه‌تان با یکدیگر چطور بود؟

مثل همه برادرها بود. شهید دوران از کودکی مثل اکثر جوان‌ها دنبال توپ می‌دوید و خاطرم هست که در بازی‌های گل کوچک هم تکنیک بسیار بالایی داشت. ایشان بسیار خانواده دوست بود.

*خاطره‌ای از آن روزها دارید که بشود شخصیت نترس شهید دوران را لمس کرد؟

خب روزی در نوجوانی با هم به استخر رفتیم. اتفاقا هیچکدام مان هم شنا بلد نبودیم (با خنده). ناگهان عباس مستقیما روی سکوی بلند شیرجه بلند رفت و تا آمدیم بگوییم چکار می‌کنی به داخل استخر پرید که با داد و هوار من که می‌دانستم شنا بلد نیست او را از آب بیرون آوردند. ضمنا شهید دوران بسیار مظلوم بود اما از هیچ چیزی نمی‌ترسید.

*از چه زمانی ایشان وارد نیروی هوایی شد؟

عباس از ۱۸سالگی وارد نیروی هوایی شد و وقتی برای آموزش به آمریکا رفت در ایالت تگزاس شاگرد ممتاز شد. دقیقا خاطرم هست روزی که به ایران برگشت در محله‌مان با پای برهنه بیرون رفت و قدم زد که به او اعتراض کردیم اما گفت میخواهم خاک وطنم را حس کنم.

*به نظر حماسی‌ترین خاطره از شهید عباس دوران حمله او به عراق پس از خط و نشان صدام بود، اینطور نیست؟

دقیقا. اتفاقا به همین خاطر هم بارها بچه‌های تیم‌ملی فوتسال هر وقت که دور هم هستیم می‌خواهند تا داستان آن روز را برایشان تعریف کنم.

*برای ما هم تعریف می‌کنید؟

اگر با جزییات بگویم ماجرایی طولانی است اما همینقدر بگویم که صدام در تلویزیون عراق برای تحقیر خلبانان ایران می‌گوید به هر جوجه کلاغ (خلبان) ایرانی که بتواند به ۵۰ مایلی نیروگاه بصره برسد حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه می‌دهم که همین موضوع باعث می شود تا عباس دوران، حیدریان و علیرضا یاسینی قدرت هوایی ایران را نشان دهند و جوجه کلاغ را به صدام ملعون حالی کنند. ایشان تنها ۱۵۰ دقیقه بعد این مصاحبه با حضور در آسمان عراق نیروگاه بصره را با کمک هایش درهم می‌کوبند.

%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86

*و از آخرین پرواز این بزرگ مرد برای ما بگویید؟

آخرین پرواز او زمانی بود که امپریالیسم شرق وغرب برای حمایت از صدام میزبانی کنفرانس سران غیرمتعهدها را در بغداد کلید زدند و انواع سامانه‌های موشکی، رهگیری و ضد هوایی را در اختیارش گذاشتند و تنها راه ناامن نشان دادن بغداد حمله‌ای بود که شهید دوران انجام داد. در این شرایط پرواز بسیار خطرناک بود. صدام بغداد را به یک دژ نفوذناپذیر تبدیل کرده بود و اعلام کرد حتی پرنده هم اجازه پرواز در آسمان بغداد را ندارد. سحرگاه سی‌ام تیر ماه سال۶۱ دو فروند فانتوم به لیدری شهید دوران داوطلبانه با اینکه به آنها گفته بودند احتمال بازگشت زیر ۵درصد است از پایگاه شهید نوژه همدان باند فرودگاه را ترک می‌کنند تا مهمترین عملیات جنگ تحمیلی انجام دهند و پس از گذشتن از تمام دیوارهای آتش و سایت‌های موشکی پالایشگاه و پایگاه الدوره بغداد را در هم می‌کوبند.

*… تعریف که می‌کنید با اینکه بارها فیلمی که برای ایشان ساخته شد را هم دیده‌ایم اما هر بار می‌شنویم احساس غرور می‌کنیم.

بله همه این حس را دارند. او در بازگشت از این عملیات هدف قرار می‎گیرد که عباس کمک خلبان امیرمنصور کاظمیان را از هواپیما به بیرون اجکت می‌کند و با این که خودش هم می‌توانست اجکت کند و زنده بماند اما به سمت شهر بازگشته و خود و هواپیما را به ساختمان رافدین هتل محل تشکیل کنفرانس کوبیده تا با زبان روزه و دل کندن از تنها پسرش که تنها ۹ ماهه بود به شهادت رسیده و داغ اسارت خود را به دل صدامیان که برای سر او جایزه گذاشته بودند، بگذارد. او همیشه می‌گفت من حتی با بدن نیمه سوخته دشمن را می‌کوبم و هیچگاه تن به اسارت نمی‌دهم که خوشحالم با شهادت که کمترین حق او با این همه رشادت بود به آرزویش رسید.

%da%a9%d8%a7%d8%b8%d9%85%db%8c%d8%a7%d9%86

امیر منصور کاظمیان کمک خلبان شهید عباس دوران در مراسم سالگرد ایشان

*در شیراز چه مکان هایی به نام شهید دوران نامگذاری شده؟

خب نه تنها در شیراز بلکه در سراسر کشور نام شهید دوران در جاهای مختلف نامگذاری شده اما خاطرم هست که ایشان ۳۲ ساله بود که جنگ شروع شده بود و به خاطر رشادتهایش خیابانی در شیراز با حضور خودش به نام او نامگذاری و لقب قهرمان ملی به او داده شد که از همه برای من جذاب‌تر و پرخاطره‌تر است. ضمنا امیر منصور کاظمیان کمک خلبان ایشان آزاده سرافراز ایران اسلامی هم اکنون زنده هستند.

*و صحبت آخر…

تک تک جوانان ایران اسلامی غیرتمند و با لیاقت هستند و انشاالله همواره بتوانند در عرصه‌های مختلف آبروی این سرزمین و شهدا باشند.

 

تهیه و تنظیم: مهدی جاویدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

صادقی پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

احسنت به شهید دوران وخاندانش احسنت به مادر شهید دوران وهحسنت به شیر پاکش افتخار کل ایران وایرانی است کاش مسیولین مملکتی نیز زره ا ی از گذشت وایثار شهیدان سرمشق خود قرار میدادن منکه به داشتن چنین قهرمانان افتخار میکنم

نام ... پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

حرف نداری جلیل آقا
کاش آقای(ایکس)قدر شما رو بیشتر میدونست
نه فقط موقع گرفتاری دست نیاز به سمت شما دراز کنه
ما که خبر داریم ایشون چیزی از فوتسال و تمرین دادن نمیدونه

امین جمعه , ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲:۴۶

منظورت از اقای ایکس کیه؟

نام ... پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹

یادش گرامی

عباس مردانی خویی پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

باعرض سلام خدمت خانواده محترمشان. خوشا به غیرتش قهرمان واقعی اینها هستن. میخوام بگم عباس جان آسوده بخواب که درس شهادت رو خوب یاد ما دادید.

نام ... پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

بچه های تیم ملی مثل سربازان وطن و با تاسی به عباس دوران مردانه بجنگید و از هیچ چیز نترسید

مجید پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳

جلیل اقا خیلی مردی و کار بلدی

سیروس از شهرکرد پنجشنبه , ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱

شهید دوران ایرانی واقعی را نشان داده حیف که چنین عزیزانی دیگر نیستند.

مریم جمعه , ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

عرض ادب میکنم خدمت استاد جلیل دوران وتشکر بابت تمام زحمتهاشون برای فوتبال وفوتسال این مملکت . به خودم میبالم که همشهری شهیدی هستم که باعث افتخار یه مملکت شدن خدا حقشون رو گردن ما حلال کنه .سر تعظیم فرود میاوریم در برابر این خانواده

ارش جمعه , ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

زنده باد جلیل خان دوران که واقعا بی نظیره به امید پیروزی تیم ملی فوتسال امیدوارم که همیشه سرافراز و سربلند باشید مانند برادر عزیز و قهرمان ملی ایران شهید دوران

عباس امیری جمعه , ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

ایران بیشه شیران است …. بوده و خواهد بود…. الگو و تاصی به سیدالشهدا در خون و رگ ماست همانطور که دلاوری آرش و مردانگی و گذشت پوریای ولی سبقه غرور انگیز ماست… ما باید و باید این دوره گذار را بگذرانیم … ولله گذشت زمان کسانی را که بنام دین به دین خیانت می کنند انگشت نما خواهد کرد…. بهای خون شهیدانی که صادقانه خود را تقدیم میهن کردند مانند چکمه ای بر حنجره این دزدان بیت المال فرو خواهد نشت و آنان را رسوا خواهد کرد… ما وظیفه داریم اهل تدبیر باشیم و احساسی تصمیم نگیریم و کسانی را انتخاب کنیم که حافظ جان و مال مردم باشند و وجدان کاری و میهن دوستی و نوع دوستی داشته باشند….فرهنگ خدمت رسانی و پذیرفتن نظر مخالف و قبول حقیقت واقعیتی است که اکنون فریاد کرده و نیازمند اصلاح است…

Sadegh جمعه , ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴

بغض گلوی آدم و میگیره بخدا واقعا حیف شد همچین پهلوانی رو از دست دادیم ایشالا که مملکتمون نذاره خون این جوونا پایمال بشه

رضا شنبه , ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۰۳

درودبرخانواده دوران اقای دوران نصف فوتبالیستای شیرازکه حالادرتیمهای بزرگ ایران پازی میکنن شاگردان اوهستن ومربی کاربلد چه درفوتبال چه درفوتسال هست درودبرشیرمادری که به این بچه هاداد