کد خبر : 189375
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1399 - 11:40
-

تحلیلی بر داوری های لیگ برتر در پنج هفته اول/بی توجهی به چیدمان و دیوار کوتاه داوران

تحلیلی بر داوری های لیگ برتر در پنج هفته اول/بی توجهی به چیدمان و دیوار کوتاه داوران

پایگاه خبری فوتسال ایران در گزارشی به تحلیل وضعیت چیدمان داوری فوتسال در فصل جاری می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، در حالیکه پنج هفته از فصل جدید لیگ برتر می‌گذرد اعتراض به نحوه قضاوت داوران نسبتاً زیاد بوده به گونه‌ای که ما را بر آن داشت تا به بررسی و تحلیل شرایط داوری و چیدمان آن‌ها بپردازیم.
با نگاهی به لیست داوران در هفته‌های اخیر به نتایجی رسیده‌ایم که در نوع خود جالب است. اینکه مسئولین محترم چیدمان کشور چگونه به ساده‌ترین نکات ممکن بی‌توجه هستند و در نحوه چیدمان به آن دقت نمی‌کنند؟
بعنوان مثال یکی از داوران کشور که از قاضیان مطرح نیز به شمار می‌رود، در ۵ هفته اخیر در ۲ مسابقه بعنوان داور اول قضاوت داشته که هر ۲ قضاوت وی نیز برای تیم گیتی‌پسند اصفهان بوده است!
در مثالی دیگر، یکی از داوران کشور در ۵ هفته اخیر در ۳ هفته، در تیم داوری ابلاغ داشته که کمال تعجب هر ۳ ابلاغ وی در مشهد بوده و جالب‌‌تر آن که در ۳ هفته پشت سر هم نیز اتفاق افتاده است!
یکی دیگر از داوران کشور که از داوران با سابقه پایتخت کشور بشمار می‌رود، در ۲ هفته از ۵ هفته ابلاغ داشته که هر دو ابلاغ برای تیم شهیدمنصوری قرچک بوده است!
یکی از ناظران کشور نیز در ۲ هفته از ۵ هفته فصل جاری لیگ برتر بعنوان ناظر داوری حضور داشته که هر ۲ نظارت وی برای یک داور بوده است!
مواردی که در بالا به آن اشاره شد، تنها مواردی مختصر و تنها در لیگ برتر کشورمان است که بصورت اجمالی به آن اشاره کردیم.
نکته‌های ریزی که توجه به آن حداقل کاری است که مسئولان چیدمان باید به آن توجه کنند حال چگونه این مسائل مورد توجه قرار نمی‌گیرد،موردی است که اهالی فوتسال نیز به دنبال شنیدن پاسخ آن هستند.
بخش اعظمی از اعتراضات به عدم توازن بین داوران اول و دوم برمی‌گردد. مسئله‌ای که حتی بسیاری از داوران و ناظران کشوری نیز به آن واقف بوده و با انتقاد آن‌ها نیز همراه است.
اینکه به داوران جوان و آینده‌دار میدان داده شود بسیار خوب بوده و مسئله‌ایست که باید رخ دهد اما ابلاغ دادن به داوران کم تجربه در بازی‌های بزرگ و عدم توجه به اشتباهات داوران در برخی از دیدارها، سبب خراب شدن بازی‌ها شده و انتقاد شدید تیم‌ها را در بر داشته است.
تیم‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی حال و روز کشورمان هزینه می‌کنند، حداقل انتظار دارند از داورانی استفاده شود که بازی‌ها را خراب نکنند اما مشاهده می‌شود ابلاغ به داوران بصورت نوبتی بوده و هر چند هفته به میدان می‌روند و اینکه چه نمراتی می‌گیرند و در بازی‌هایشان چگونه عمل می‌کنند چندان مهم به نظر نمی‌رسد!
در رده‌های پایین‌تر نیز شرایط چیدمان وضعیت بغرنج‌تری را سپری می‌کند.
اعتراض شدید تیم‌ها در دسته دوم کشور به حضور داوران کم تجربه و ضعیف در مسابقات و انجام اشتباهات مبتدیانه در بازی‌ها توسط داوران کاسه صبر مسئولان و کادرفنی تیم‌ها را لبریز کرد و برخی از آن‌ها در تماس با ما خواستار رسیدگی به این وضعیت و انتشار انتقادات را داشتند.
به گواه مسئولین تیم‌ها از داورانی در لیگ دسته دوم استفاده شده که برخی از آن‌ها حتی سابقه قضاوت در رده‌های پایه را نیز نداشته‌اند و حال چگونه سر از لیگ دسته دوم بزرگسالان کشور در آورده‌اند، سوالی است که مسئولان داوری کشور باید به آن پاسخ دهند و حداقل انتظار جامعه فوتسال، شنیدن پاسخی قانع کننده از مسئولین امر است.
در اینکه داوران کشور قشر پاک و مظلوم جامعه ورزش هستند شکی نیست خصوصا که در فصل جدید حتی بلیط هواپیما نیز برای آن‌ها گرفته نمی‌شود (البته شنیده شده برای برخی از داوران خاص بصورت نامحسوس بلیط هواپیما گرفته می‌شود) و به ناچار گاهی مسافت‌های طولانی را بصورت زمینی و با خستگی فراوان سفر می کنند. داورانی که با حداقل دستمزد برای قضاوت راهی شهرهای مختلف می‌شوند. دستمزدی که اگر خیلی از دنبال کنندگان ورزش از آن با خبر شوند،شاید دچار شوک شوند چرا که حق‌الزحمه داوران بسیار ناچیز بوده و اشاره به رقم آن، به نوعی خجالت‌آور است. البته در کنار این موارد، به نامهربانی‌ها و نگاه متمایز و متفاوت مسئولان داوری استان‌ها به داوران و نحوه معرفی داوران به کشور را نیز باید اشاره کرد که خیلی از افراد با استعداد از همان اول غربال می‌شوند و حتی به کشور معرفی نمی‌شوند!
همچنین مسئولان کشوری نیز نگاه متفاوتی به استان‌ها دارند و این قضیه در ابلاغ‌ها و نحوه چیدمان کاملا مشهود است و اعتراض چندین ساله را پی داشته است.
تمامی این مسائل سبب شده خیلی از داوران از همان ابتدا، عطای ادامه دادن داوری را به لقایش ببخشند.
حال و روز داوری و حمایت و رسیدگی به داوران و دادن امکانات به آن‌ها در بدترین شرایط چند سال اخیر قرار دارد و انتظار می‌رود حداقل مسئولان چیدمان داوری خود به بدتر شدن وضعیت دامن نزنند!
مسئولین داوری باید به بهتر شدن شرایط و وضعیت داوری کمک کنند چرا که این مسئله وظیفه آن‌هاست اما مسئولین چیدمان داوری، با عدم توجه به ساده‌ترین مسائل و چیدمان نامناسب در برخی بازی‌ها، به بیشتر شدن انتقادات کمک می‌کنند و نه تنها به بهتر شدن شرایط کمک نمی‌کنند بلکه سبب اضافه شدن فشار به داوران و از دست رفتن اعتماد به نفس آن‌ها می‌شوند خصوصا داورانی که سر جای خود نیستند و تمامی مسائل فوق به بدتر شدن وضعیت منجر می‌شود و مطمئناً دود آن به چشم جامعه بزرگ فوتسال می‌رود.
امیدواریم مسئولین محترم چیدمان داوری کشور به انتقادات به حق تیم‌ها توجه نمایند. از طرفی از مسئولین تیم‌ها نیز انتظار می‌رود نگاهی منصفانه داشته و با سعه‌صدر بیشتری به مسابقات نگاه کنند و شکست‌هایشان را فقط به داوری ربط ندهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

نقوی یکشنبه , ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

دمتون گرم یکی چشم اینارو روشن کنه مردم میدونن فدراسیون چه خبره

یک تماشاگر یکشنبه , ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

متأسفانه آقای اصفهانیان فوتسالو رها کرده فقط بفکرفوتباله وسال انتخاباته باید تحمل کرد ولی نمی‌دونم چرا شاهمرادی رو بر نمی داره که واقعا جاش اونجا نیست یه آدم بیسوادولمپنیه