کد خبر : 198935
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 14:59
-

رازهای سلامت بنجامین وحید!

رازهای سلامت بنجامین وحید!

 همه ما فکر می‌کنیم کسی که ورزش حرفه ای انجام می‌دهد باید غذای زیادی را در تعداد وعده‌های بیشتر مصرف کند و علاوه برآن به دلیل سوخت و ساز بالای بدن نیاز به مصرف مکمل هم دارد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، همه ما فکر می‌کنیم کسی که ورزش حرفه ای انجام می‌دهد باید غذای زیادی را در تعداد وعده‌های بیشتر مصرف کند و علاوه برآن به دلیل سوخت و ساز بالای بدن نیاز به مصرف مکمل هم دارد. اما در واقع این موضوع برای همه ورزشکاران  قطعی نیست و ورزشکاران  حرفه‌ای هم هستند که از این قانون پیروی نمی کنند.به بهانه بازگشت شمسایی به فوتسال و گلزنی  اش در  ادامه مطلب با یک متخصص در خصوص تاثیر رژیم غذایی در سلامت و عملکرد  ورزشی صحبت کرده ایم. 

وحید شمسایی  چند روز قبل در ۴۶ سالگی به میادین حرفه ای برگشت و گلزنی هم کرد ؛  یک اتفاق عجیب این فوتسالیست موفق کشورمان که  متولد ۱۳۵۴ است  و  ورزش را از زمان کودکی و زمین خاکی شروع کرده است و حالا  دومین  گلزن تاریخ فوتسال جهان است و پیش از این تا مدت ها لقب آقای گل دیدارهای ملی فوتسال را از آن خود کرده بود.  فارغ از همه تلاش ها و تمرین ها،  او با  اراده ای قوی  توانسته است وزن بالایش(  ۱۱۰کیلوگرم )  را کم کند و از آن زمان  رژیم غذایی خاص خودش را دارد که شاید موجب تعجب بسیاری از ما شود و با خودمان فکر کنیم که چنین ورزشکاری  با این میزان از فعالیت باید مواد غذایی متنوع و زیادی را در وعده های بیشترمیل کند اما چنین  نیست .

حذف برنج و نوشابه از سال ۱۳۷۸

به گفته شمسایی، او سال های قبل برنج و نوشابه را از رژیم غذایی کنار گذاشته است. زیرا در ابتدای شروع ورزش حرفه ای اضافه وزن داشته ( ۱۱۰ کیلوگرم ) و توانسته است وزنش را به حد  طبیعی و مناسب  برساند.

به گفته خودش، صبح ها هم با کمی عسل، چای و بیسکویت ساقه طلایی کارش را شروع می‌کند و تنها یک وعده در روز غذا آن هم به مقدار کم و بدون برنج  مصرف می‌کند.  وی رژیم یک وعده در روز را مدت هاست  ادامه داده و با این که دهه  پنجم زندگی‌اش را می‌گذراند اما احساس ضعف و ناراحتی ندارد . او به تازگی بازی در زمین فوتسال را از سر گرفته و موفق هم هست.  می گوید: «حتی به سفارش دوستان آمپول تقویتی  زدم اما حالم را بد کرد و کارم به اکسیژن کشید. بدن من با این چیزها سازگاری ندارد.»

اضافه وزن و تخریب زانوها

اما دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه درباره اضافه وزن و آسیب آن  بر زانوها برای ورزشکارانی که در ابتدای شروع فعالیت حرفه ای  خود هستند، به زندگی سلام چنین می گوید:« کسانی که وزن بالایی دارند و ناگهان  شروع به ورزش حرفه ای می کنند قطعا  فشار زیادی را  به زانوهای  خود وارد می کنند.

به عنوان مثال کسی که حتی طناب بازی معمولی می‌کند به مهره ها و مفاصل خود  فشار وارد می کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود ابتدا با مشورت یک مشاور تغذیه وزن خود  را به حالت  مناسبی برساند و با ورزش‌های نرمشی و کششی شروع کند تا  در ادامه به ورزش‌های حرفه ای بپردازد.

ورزشکار حرفه‌ای و یک وعده غذا!

برای دکتر درستی رژیم  غذایی شمسایی تعجب آور نبود و در این باره خاطر نشان می کند:« درباره این که  بعضی از افراد به یک وعده غذایی نیاز دارند و بعضی نه باید گفت نیاز به غذا خوردن افراد با یکدیگر  فرق می کند. بعضی هر چه می خورند اضافه وزن پیدا نمی کنند و لاغر هستند و از این رو خوشحال اند و بعضی هم یک بشقاب غذا برایشان کافی است. چون سوخت و ساز بدنشان پایین و جذب دستگاه گوارش شان زیاد است و نیاز به مصرف غذای زیادی ندارند. البته این موضوع برای همه عمومیت  ندارد و این که به همه توصیه کنیم برای ورزش حرفه‌ای و حتی قهرمانی کم مصرف کنید، پیشنهاد درستی نیست.»

راهکار حرفه‌ای برای تعیین نیاز ورزشکاران 

این متخصص تغذیه می‌گوید: « در ورزش حرفه‌ای ابتدا باید میزان چربی و عضله ورزشکاران را تعیین کنیم و مقدار نیاز به مصرف روزانه شان را بسنجیم و بر اساس آن یک رژیم غذایی سالم و کارآمد ارائه دهیم. »

تفاوت نیاز غذایی ورزشکاران

«بعضی از ورزشکاران با این که فعالیت بدنی زیادی دارند اما نیازشان به مصرف مواد غذایی کم است و سیستم سوخت و ساز بدن شان طوری تنظیم شده است که نه تنها نیاز به مصرف مکمل،پودرهای تقویتی ورزشی و داروهای عضله ساز ندارند، بلکه  حداقل غذا را  می خورند.» این فوتسالیست کشورمان هم معتقد است استعداد چاقی دارد و باید مراقب خوردنش باشد و نیازی به مصرف مکمل  هم ندارد. 

دکتر درستی در این باره می افزاید: «قطعا ورزشکارانی هستند که با وجود مصرف سه وعده غذایی، در ورزش کم می آورند و نیاز به مصرف مکمل دارند و از طرفی بعضی ورزشکاران مانند آقای شمسایی با مصرف کم مواد غذایی هم انرژی خوبی دارند و می توانند ورزش حرفه ای انجام دهند . این رژیم غذایی مختص خود ورزشکار است و بر اساس نیاز بدن ما انرژی فعالیتش را تامین می‌کند.»

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس سه شنبه , ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۰

بابا کشتینمون با این برنج نخوردنش بجا برنج و نوشابه بگین چرا گیتی رو با اونهمه سرمایه و بازیکن قهرمان نکرد….