کد خبر : 201378
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 12:14
-

المپیکی شدن فوتسال قربانی اختلافات فیفا و کمیته بین المللی المپیک

المپیکی شدن فوتسال قربانی اختلافات فیفا و کمیته بین المللی المپیک

با وجود نزدیک شدن به پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو این ابهام وجود دارد که چرا فیفا و کمیته بین المللی المپیک تصمیم جدی برای شرکت دادن فوتسال در المپیک ندارند.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، سی و دومین دوره بازی‌های المپیک به میزبانی توکیو ژاپن ساعات پایانی خود را سپری می‌کند. این المپیک که قرار بود سال ۲۰۲۰ برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر آغاز شد و زمان زیادی تا پایان رسمی آن باقی نمانده است.

زمانی که بحث تعویق المپیک پیش آمد، گمانه زنی‌هایی مبنی بر احتمال حضور رشته فوتسال در المپیک توکیو مطرح شد اما این گمانه زنی‌ها خیلی زود از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) رد شد.

هنوز این سئوال برای طرفداران فوتسال وجود دارد که چرا باوجود همه گیر بودن این رشته و محبوبیتش بین مردم جهان، هنوز فوتسال المپیکی نشده و فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک تصمیمی برای شرکت دادن این رشته در المپیک ندارند؛ در حالی که رشته‌هایی با محبوبیت و طرفداران کمتر این شانس را داشته‌اند که در المپیک حضور یابند.

البته در دوره گذشته المپیک جوانان، فوتسال این شانس را داشت که در این مسابقات شرکت داشته باشد و اتفاقاً تیم فوتسال جوانان ایران هم نخستین حضورش در این بازی‌ها را تجربه کرد.

با توجه به اینکه ایران یکی از قدرت‌های فوتسال جهان محسوب می‌شود و در دوره گذشته جام جهانی هم به عنوان سوم دست یافت، بدون شک المپیکی شدن این رشته می‌تواند بر عملکرد کاروان ایران و حتی مدال‌آوری این رشته هم تاثیرگذار باشد.

سایت برزیلی: المپیکی شدن فوتسال قربانی اختلاف فیفا و IOC

غیبت فوتسال در المپیک نه تنها برای طرفداران این رشته در ایران و آسیا بلکه در سایر کشورها و قاره‌ها هم مورد سئوال است. سایت «gazetaesportiva» برزیل در گزارشی با طرح سئوالی در این ارتباط، نوشت: «برای پاسخ به این پرسش، مهم است که معیارهای کمیته بین‌المللی المپیک برای شرکت دادن یک رشته در المپیک را مشخص کرد. یک ورزش برای المپیکی شدن باید دارای فدراسیون بین‌المللی باشد، از منشور المپیک پیروی کند و حداقل در ۷۵ کشور و ۴ قاره (برای مردان) یا در ۴۰ کشور و ۳ قاره (برای زنان) برگزار شود.»

این سایت در ادامه نوشت: «فوتسال همه این پیش شرط‌ها را دارد. این ورزش در بیش از ۱۷۰ کشور برگزار می‌شود و زیر نظر فیفا است. مشکل از همین‌جا شروع می‌شود. دلیل اصلی عدم حضور فوتسال در المپیک، اختلاف منافع فیفا و IOC است.»

gazetaesportiva در بخشی از گزارش خود تاکید کرده است که فیفا علاقه‌ای به حضور فوتسال در المپیک ندارد چون از اهمیت مسابقات جام جهانی فوتسال که در همان سال بازی‌های المپیک برگزار می‌شود، کاسته می‌شود. برای IOC هم شرکت دادن فوتسال در المپیک اهمیت ندارد زیرا این امر اهمیت ورزشی که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود را افزایش می‌دهد. همین اختلافات باعث شده است تا فوتسال در المپیک قربانی شود.

به نوشته این سایت برزیلی، فوتسال برای المپیک ۲۰۲۴ هیچ شانسی ندارد چون رشته‌های این المپیک مشخص شده است ولی احتمال می‌رود با نزدیک شدن دیدگاه فیفا و IOC، فوتسال در المپیک ۲۰۲۸ وارد عرصه این بازی‌ها شود.

وقتی راگبی المپیکی است پس فوتسال هم می‌تواند

گزارش دیگری در ارتباط با عدم حضور فوتسال در المپیک در سایت «futsalguide» منتشر شده است. این سایت از نقاط قوت فوتسال از جمله همه گیر بودن این رشته و کمک به کمیته بین‌المللی المپیک برای جذب تماشاگر و اسپانسر بیشتر به عنوان یکی از مواردی یاد کرده است که ممکن است باعث تجدیدنظر در عدم حضور فوتسال در المپیک شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «فوتسال با گل‌ها، حرکات سریع و مهارت‌های بازیکنان می‌تواند بسیاری از طرفداران -حتی غیر فوتبال- را سرگرم کند. چند بار استدلال یک منتقد فوتبال را شنیده‌اید که می‌گوید “چگونه بازی را ۹۰ دقیقه بدون گل تماشا می‌کنید؟ ” یا “بازیکنان مدام زمین می‌خورند و وقت خود را با تقلب در مصدومیت تلف می‌کنند؟ ” این نوع مسائل در فوتسال رخ نمی‌دهد، بازیکنان اغلب به زمین نمی‌خورند و در صورت بروز چنین اتفاقی، به سرعت حل می‌شود. همچنین در بیشتر بازی‌ها، گل‌های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مسابقات سریع و سرگرم کننده می‌شود و رضایت تماشاگران را در پی دارد. اگر المپیک می‌تواند ورزش‌هایی مانند راگبی را در خود جای دهد، پس استدلال قطعی برای گنجاندن فوتسال در المپیک هم وجود دارد.»

futsalguide همچنین از عدم توجه فیفا به رشته فوتسال گلایه کرده و نوشته است: «فوتبال در المپیک بازی می‌شود، اما هرکسی که فوتبال را در المپیک می‌شناسد می‌داند که در سطح بین‌المللی در مقایسه با جام جهانی، مسابقات قهرمانی اروپا یا مسابقات آمریکای جنوبی سطح بالاتری ندارد. فوتبال در المپیک به بازیکنان زیر ۲۳ سال محدود می‌شود و ستاره‌ها معمولاً به المپیک نمی‌آیند. مشکل این است که فوتسال برای فیفا اهمیتی ندارد، فوتبال همیشه بسیار مهم خواهد بود زیرا در سطح جهانی بیشتر محبوب است و درآمد بسیار بیشتری را به همراه دارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

حسین یکشنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹

بازیهای المپیک بازیچه یک عده کشور استعمارگر امثال انگلستان است چرا والیبال ساحلی در المپیک هست ولی فوتبال ساحلی نیست چرا بازیهای مسخره ای مثل بیسبال و … است ولی فوتسال نیست تعداد اوزان کشتی را هم کم کردند حتی صحبت از حذف وزنه برداری است