کد خبر : 203009
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1400 - 20:12
-

/با جام‌جهانی ۲۰۲۱/

سرمربی برزیل: قبول دارم مدعی هستیم، ولی تنها مدعی جام‌جهانی نیستیم/ قزاقستان را هم با تبعه‌های برزیلی مدعی قهرمانی می‌دانم

سرمربی برزیل: قبول دارم مدعی هستیم، ولی تنها مدعی جام‌جهانی نیستیم/ قزاقستان را هم با تبعه‌های برزیلی مدعی قهرمانی می‌دانم

سرمربی تیم فوتسال برزیل در خصوص آخرین وضعیت تیمش در آستانه جام‌جهانی گفتگو کرد.

به گزارش واحد بین‌الملل پایگاه خبری فوتسال ایران، مارکینیوس شاویر، یکی از مهمترین چالش‌های دوران مربیگری‌اش را پیش‌رو دارد. این مربی موفقیت هایش را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد، زمانی که هدایت تیم مارشال کاندیدو روندون را به عهده گرفت. ولی نقطه‌ی اوج موفقیتش زمانی بود که سرمربی کارلوس باربوسا در سال ۲۰۱۴بود، که در کم تر پنج فصل ۱۰جام را به دست آورد.
مارکینیوس به شدت اهل مطالعه، نکته‌بین و دقیق نسبت به وقایع فوتسال در تمام دنیا است و به مدعی بودن برزیل اذعان دارد ولی تاکید می‌کند که :”تنها تیم مدعی نیستیم”.

*تیم ملی‌ای که بازیکنانش در برزیل، روسیه، پرتغال و اسپانیا بازی می‌کنند…. این نوع ترکیب چیزی بود که مورد نظرتان بود یا صرفاً می‌خواستید بهترین ها را انتخاب کنید؟

این ماهیت جغرافیایی ماست. تیم‌ملی برزیل همیشه ورزشکارانی خارج و داخل قاره‌ ما داشته و همیشه نوعی ترکیب وجود داشته است. قطعاً، تحت یک پروسه‌ی حرفه‌ای آنها هر بار از سنین جوان‌تر از برزیل خارج می‌شوند، وارد تیم‌های بزرگی می‌شوند که در مقابل این پروسه برای ما نیاز به کار بیشتری دارد که مجبور هستیم آنها را رصدکنیم. به هر حال هنگام انتخاب بازیکنان همیشه تقسیمی میان بازیکنان شاغل داخلی و خارجی وجود دارد.

*بحث پاندمی (شیوع کرونا) روند آماده‌سازی تیم‌ملی برزیل را با مشکل روبه رو نکرد؟

به طور خاص، روند آماده‌سازی برزیل بسیار دچار آسیب شد. شروع اردوی ما با غیبت بسیاری از بازیکنان همراه بود. بازی‌های مهمی را در سال۲۰۱۹ پیش از کرونا واگذار کردیم. دلیل این شکست‌ها هم الزام فرصت دادن به بازیکنان دیگر بود. سال۲۰۲۰، پس از مسابقات انتخابی جام‌جهانی دیگر بازیکن جدیدی انتخاب نکردیم. ما ایده‌های روشنی داشتیم، با توجه به ورود بازیکنان جوان‌تر سعی کردیم تا مدت زمان اردوهای آماده‌سازی را طولانی‌تر کنیم.

*با این وضعیت توانسته‌اید رقبا را رصد کنید؟

این مساله به دو بخش تقسیم می‌شود. دسته اول مشاهداتی با دیدی سطحی‌تر هستند، که شامل مسابقات انتخابی فیفا است. در وهله دوم که برای ما اهمیت بیشتری دارد، وضعیت حال حاضر تیم‌هاست. همه‌ی تیم‌ها مشغول مسابقه دادن هستند ولی به نوعی ترکیب‌شان و حتی شیوه بازی‌شان تغییر کرده است. به علاوه اگر بحث فشار و استرس جام را هم اضافه کنیم، لزوم یک آنالیز دقیق و اشعه ایکس‌وار بیشتر می‌شود.

*تیم‌ملی برزیل در جام‌جهانی قبلی مشکلاتی از قبیل سازماندهی و امکانات با کمیته فوتسال داشت. اکنون، تیم‌ملی فوتسال زیر نظر خود فدراسیون فوتبال سازماندهی می‌شود. در این مورد نظری دارید؟

مساله مهم تفکیک دو مورد است. باید تلاش‌های کمیته فوتسال را در طول این سال‌ها ارج بنهیم. برزیل امروز در شرایطی پا به میدان می‌گذارد که جزء دو مدعی اصلی کسب کاپ قهرمانی، با در نظر گرفتن پنج قهرمانی دوره‌های قبل، قطعاً این حاصل تلاش کمیته‌ی فوتسال بوده است. براساس نظر سازمان، دیگر بخش فنی متعلق به کمیته فوتسال نیست. از آن لحظه ما زیر نظر خود فدراسیون فوتبال به فعالیت پرداختیم که به بهترین نحو امکاناتی نظیر غذا، زمین تمرین پارک المپیک و همه چیز را در اختیار داریم. این اتفاقی بسیار مثبت است چراکه بخشی از مسیرما را هموار می‌کند. عقیده دارم که پس از جام‌جهانی فدراسیون فرصت سازماندهی دوباره تمام این مسائل را با فوتسال دارد. به نظر تلاش برای سازمان‌دهی و حرفه‌ای‌تر شدن هست.

*و فرناردو فِرِتی (سرمربی سابق تیم‌ملی) به شما در پروسه آماده سازی کمک کرد. چگونه این روند طی شد؟

او اکنون مدیرفنی ماست، از شروع کارم همراه من بوده است. این پروسه با هدایت، تجربه و دانش او رو به جلو می‌رود. او یک متخصص در مسائل فنی، مدیریت تیم و همچنین تسهیل برخی موانع و چالش‌های اداری است. او نقش به سزایی در کمیته فنی دارد، از حضور او در کنارم و حمایتش از من احساس خوشحالی می‌کنم. او سابقه چند قهرمانی دارد و به نوعی بزرگترین چهره‌ی فوتسالی ماست.

*تیم‌ملی برزیل سابقه پنج قهرمانی دارد و همیشه به عنوان یکی از دو مدعی اصلی فوتسال دنیا شناخته می‌شود. عادت کرده‌ایم که فکر کنیم که اسپانیا حریف اصلی ماست، ولی در سال های گذشته تیم‌هایی مثل روسیه، پرتغال، ایران و آرژانتین که قهرمان کنونیست رشد به سزایی داشته‌اند. میزان شانس واقعی تیم‌ملی برزیل برای بالابردن جام چقدر خواهد بود؟

ما تنها مدعی نیستیم. من این عبارت را بارها بیان کرده‌ام. جام‌جهانی ۲۰۱۶ نشان داد که هم امکان پیروزی و هم امکان شکست وجود دارد. این مساله به وضوح در شرایط کنونی وجود دارد. میان مدعیانی که شما ذکر کردید، من تیم قزاقستان را که چند برزیلی تبعه دارد را اضافه می‌کنم که شانس زیادی برای نمایش درخشان در جام‌جهانی دارد. فکر می‌کنم واقعاً ما شانس داریم، دلیل اصلیش هم کیفیت بالای تکنیک فردی بازیکنانمان است. حالا، چالش پیش روی ما آخرین مرحله‌‌ی آماده‌سازی، تمرین است که در حقیقت اینها ابزاری هستند که یک تیم‌ملی را بزرگتر و قوی تر می‌کنند. الان دیگر شرایط به گونه‌ای شده است که صرفاً بحث انتخاب نفرات و رفتن و پیروز شدن نیست، تیم نیاز به سازمان دهی زیادی دارد و این مطلبیست که از مدت ها هشدار داده‌ایم. نوعی سازمان دهی که تیم ما را از دیگر تیم ها متمایز کند.
هرچه بیشتر بازیکنان را در اردو دراختیار داشته باشیم، شانس بیشتری برای انتخاب بهتر داریم. بازیکنان ما مدعی بودن را درعین تواضع می‌پذیرند، با علم به اینکه ما به تنهایی مدعی نیستیم و مدعی بودن صرفاً مرتبط با تاریخ ورزش ماست. علاوه بر پنج عنوان مسابقات جهانی زیر نظر فیفا، ولی هیچگاه نباید فراموش کنیم که دو جام قهرمانی جهانی فدراسیون جهانی فوتسال را که نقطه عطفی برایمان بود را به علاوه (ان پنج عنوان) داریم. باید به کسب این هفت عنوان قهرمانی مفتخر باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

adnan_h.b سه شنبه , ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۵

چه خوش گفت ان بزرگوار…