کد خبر : 205803
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 8:43
-

/یادداشت/

چرا از قزاقستان پنالتی نگرفتیم؟

چرا از قزاقستان پنالتی نگرفتیم؟

مهمتر از حذف تیم‌ملی فوتسال، ظهور رقبا و ایده‌های جدیدی بود که می‌تواند عملکرد ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، شاید توقع از فوتسال بسیار بالاست که عدم راهیابی به نیمه نهایی جام جهانی، برای خیلی هایمان ناکامی محسوب می شود. یا شاید گول نام قزاقستان را خورده بودیم که انتظار داشتیم از فرصت رویارویی با آنها بیشترین بهره را برای افتخار آفرینی ببریم. اما در حقیقت، این تیم اروپایی با ستاره های برزیلی الاصل بود که نشان داد توقع داشتن به تنهایی، دردی را دوا نمی کند.

در دیدار سرنوشت ساز مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتسال، این قزاق‌ها بودند که نشان دادند برای موفقیت، از مدت‌ها قبل همه‌ی مقدمات را فراهم آورده‌اند. (حضور ستاره خوش تکنیک ولی مصدوم کشورمان، حسین طیبی در سال‌های قبل در لیگ این کشور به خوبی نشان دهنده سرمایه‌گذاری آنها در فوتبال سالنی است)

آنها به طرز واضحی، سبک جدید و موفقی را ارائه کردند که ثمره تلفیق علم و عمل به همراه تمرین و تلاش بسیار است. لئو هیگیتا، دروازبان ۳۵ ساله که متولد شهر ریودوژانیرو برزیل است با شرکت مداوم در کار تاکتیکی تیم، بیرون از محوطه، در همه جای زمین صاحب توپ می شد. همین مساله منجر به برتری عددی و تاثیرگذاری قابل توجهی شده بود، به طوری که قزاق‌ها در طراحی حملات، غیرقابل پیش بینی بودند و ابتکار عمل را در دست داشتند.

این شیوه‌ی بازی، قطعا بزودی طرفدارانش را در بین اهالی فوتسال پیدا خواهد کرد و احتمالا تیم‌های بیشتری از این به بعد با این شیوه به زمین بروند چرا که افزایش نفرات هجومی در بازی فوتسال که اغلب با پاورپلی انجام می‌پذیرد، هرچند یک اقدام ریسکی است اما اگر دروازه‌بان قابلیت بازی با پای درخشانی داشته باشد و دقایق بیشتری بیرون از محوطه صاحب توپ شود، بسیار موثر خواهد بود.

هرچند نحوه استفاده ازین قابلیت های فردی در قالب کار تیمی بسیار مهم است. مانند پرتاب دست‌های خیره کننده بیرانوند که اگر از پیش طراحی شود، با برنامه و تمرین در تاکتیک تیمی جایش را باز کند، آن وقت نتایج به مراتب بیشتری بخصوص در ضدحملات خواهد گذاشت.

نکته قابل ذکر دیگر درباره تقابل دو تیم فوتسال ایران و قزاقستان، صحبت های کاکا، سرمربی برزیلی قزاق‌ها پیش از مصاف دیشب است. او با وجود تمجید از ستاره‌های کشورمان معتقد بود، کیفیت آنها ثبات کافی ندارد.

همان چیزی که سبب شد شاگردان ناظم‌الشریعه در دقایق پایانی مسابقه، نتوانند آنچه در توان دارند را به نمایش بگذارند و حریف را به اندازه جلوگیری از حذف در مرحله یک هشتم جام جهانی تحت فشار قرار دهند. درواقع فوتسالیست‌های ایران با انجام بازی احساسی و فردی همانگونه بازی کردند که حریف سراسیمه و کم تجربه می‌خواست.

در حالیکه قزاقستان از مدت‌ها ۵ خطای تیمی را مرتکب شده بود و بازی فردی ملی‌پوشان کشورمان باید ما را به پنالتی نقطه دوم می‌رساند یا احتیاط قزاق‌ها را علیه خودشان به کار می‌گرفت تا با بردن توپ‌های بیشتر به سمت دروازه رقیب، آنها را به اشتباه بیاندازد و فرصت‌های بیشتر گلزنی در چند دقیقه پایانی برای تیمی که خود را از قدرت‌های فوتسال دنیا می‌داند حاصل می‌شد که البته چنین نشد تا فرصت فوق‌العاده‌ی حضور در جمع ۴ تیم برتر دنیا از دست برود.

با پایان یافتن کار ملی پوشان فوتسال کشورمان در جام‌جهانی، بهتر است خیلی زود با برنامه های علمی و بلندمدت، علاوه بر کم کردن فاصله با تیم های مطرحی چون برزیل، پرتغال، آرژانتین و اسپانیا، اجازه نداد تیم هایی نظیر قزاقستان و ازبکستان و حتی ژاپن، جایگاهمان را درین رشته بگیرند وگرنه ممکن است بزودی بجای حسرت خوردن از غیبت در جمع ۴ تیم برتر دنیا، به صعود از مرحله گروهی و حتی راهیابی به جام جهانی دلخوش شویم!

مهدی بشکنی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.