کد خبر : 214102
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 19:48
-

آغاز یورو ۲۰۲۲ از فردا شب/ تازه واردها به دنبال غافلگیری

آغاز یورو ۲۰۲۲ از فردا شب/ تازه واردها به دنبال غافلگیری

جام ملت‌های فوتسال اروپا ۲۰۲۲ از چهارشنبه به میزبانی هلند آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، جام ملت‌های فوتسال اروپا ۲۰۲۲ از چهارشنبه به میزبانی هلند آغاز می‌شود. این دور از مسابقات برای اولین بار با شرکت ۱۶ تیم و با فاصله زمانی چهار ساله با سری قبلی بازی‌ها برگزار می‌شود.

مرحله گروهی تا ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در دو شهر آمستردام و خرونینگن ادامه پیدا می‌کند. و سالن زیگو دام پایتخت میزبان کلیه بازی‌های مرحله حذفی است. فینال نیز در ۶ فوریه (۱۷ بهمن) به میزبانی همین سالن برگزار خواهد شد. در ادامه به چند نکته در خصوص این مسابقات می‌پردازیم

 

آیا کسی می‌تواند پرتغال را متوقف کند؟

این برای اولین بار از زمان شروع بازی‌ها در سال ۱۹۹۶ است که اسپانیا تیم از پیش قهرمان و مورد توجه رسانه نیست. در دور گذشته و در لیوبلیانا، اسپانیایی‌ها برای چهارمین بار در یازده دوره برگزاری مسابقات، جام قهرمانی اروپا را به عنوان فاتح بالای سر نبردند. با این حال در دور بعدی بازی‌ها هرچند تیم دیگری مدافع عنوان قهرمانی بود، باز شانس قهرمانی اسپانیا بیشتر بود. و همه این تیم را از پیش قهرمان می‌دانستند. (اسپانیا ادوار ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ را به عنوان قهرمان جهان آغاز کرد و در سال ۲۰۱۶ یکی از برترین تیم‌های جهان بود).

اما این دور از مسابقات یک تفاوت جدی دارد، پرتغال علاوه بر دارا بودن عنوان مدافع قهرمانی، به عنوان قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۱ وارد مسابقات می‌شود. درست است پرتغال بعد از فینال جام‌جهانی، ریکاردینیو فوق ستاره خود را دیگر در اختیار ندارد، اما فراموش نکنیم آن‌ها همچنان ۷ بازیکن از اسپورتینگ، قهرمان جام باشگاه‌های اروپا را در اختیار دارند. تیمی که همچنان نوار پیروزی‌هایش توسط هیچ تیمی پاره نشده است.

با این وجود به راحتی نمی‌توان اسپانیا را فراموش کرد. همانطور که در فینال یورو ۲۰۱۸ پرتغال در وقت‌های اضافه قهرمان شد، در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی نیز در وقت‌های اضافه موفق شد همسایه خود را حذف کند. هرچند اسپانیا در لیست خود بازیکنانی همچون خوانخو، مارک تولرا، سولانو، ببه و لین را نسبت به جام‌جهانی ندارد، اما جایگزین‌های این بازیکنان نیز می‌توانند اسپانیا را مدعی باقی نگه‌دارند.

دو تیم دیگر نیز مورد توجه علاقه‌مندان هستند. تنها قهرمانی اروپایی روسیه در سال ۱۹۹۹ بدست آمده است. اما آن‌ها از آن سال تاکنون به چندین فینال یورو و همچنین فینال جا‌جهانی ۲۰۱۶ حضور صعود کرده‌اند. در لیتوانی نیز تا قبل از حذف مقابل آرژانتین در ضربات پنالتی، دست نیافتنی به نظر می‌رسیدند. قزاقستان نیز هم در یورو ۲۰۱۸ و هم در جام‌جهانی ۲۰۲۱ به جمع چهار تیم پایانی صعود کرده است. در نظر بگیرد آن‌ها با تجربه بیشتری نسبت به قبل پا به مسابقات می‌گذارند.

ایتالیا قهرمان دو دوره یورو، در روند بازسازی خود قراردارد. در شرایطی که هیچ کس انتظار قهرمانی از آن‌ها ندارد، می‌توانند بدون فشار روانی خاصی به سمت ایجاد یک شگفتی حرکت کنند. از سویی کرواسی نیز در مقدماتی جام‌جهانی نشان داد می‌تواند خطری بلقوه برای چهار تیم مدعی باشد. اوکراین، اسلوونی و جمهوری آذربایجان نیز تیم‌های با تجربه مسابقات هستند.

تازه واردها به دنبال غافلگیری
هلند میزبان، جزو پیشگامان فوتسال در سطح بین‌المللی است. آن‌ها نایب قهرمان نخستین دوره جام‌جهانی فیفا در سال ۱۹۸۹ هستند. جایی که اولین میزبانی بزرگ آن‌ها در رشته فوتسال محسوب می‌شد. آن‌ها پس از ۸ سال دوباره به یورو برگشته‌اند. اما کار آن‌ها مقابل پرتغال، صربستان و اوکراین در گروه یک بازی‌ها سخت است. با افزایش تعداد تیم‌های مرحله نهایی، در این دوره علاوه بر هلند که دوباره به بازی‌ها برگشته است، چهار تیم نخستین حضور خود را تجربه می‌کنند.
چهار سال پیش فرانسه تنها تازه وارد مسابقات بود. تیمی که در همان دور اول با یک تساوی مقابل اسپانیا و شکستی نزدیک مقابل جمهوری آذربایجان از دور مسابقات حذف شد. امسال خروس‌ها توسط گرجستان حذف شدند تا این تیم تازه‌وارد به طور عجیب و اتفاقی همگروه اسپانیا و جمهوری آذربایجان شود. گرجستانی‌ها در ترکیب خود از گلری بسیار باتجربه با اسم زویاد کوپاتادزه سود می‌برند. همچنین آن‌ها ایلساندرو را در راس خود دارند. رونینهو، تالس، آرشیل سبیسکورادزه و ویلیان دیگر بازیکنان خوب گرجستانی‌ها هستند.
و اما در گروه D بزرگترین شگفتی‌ساز مرحله مقدماتی، بوسنی و هرزگووین نیز قراردارد. آن‌ها با تیم‌های صربستان، رومانی و مقدونیه شمالی در یک گروه سخت حضور داشتند اما توانستند با چهار پیروزی پیاپی، به صورت شگفت‌انگیزی به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی صعود کنند.
بسیار از طرفداران فوتسال خوشحال هستند از حضور برخی تیم‌هایی که بعد از سال‌ها تلاش توانستند به این مسابقات راه پیدا کنند. اسلواکی همیشه عملکرد خوبی در مسابقات مختلف داشته است. اما هیچوقت نوانسته بود به مرحله نهایی راه پیدا کند. آن‌ها در گروه C بازی‌ها شانس خوبی برای موفقیت دارند. فنلاند در سال ۲۰۱۳ با انتخاب میکو مارتیچ، مربی باتجربه کروات نشان داد که به دنبال پیشرفت در فوتسال است. او با وجود چندین تلاش نافرجام برای صعود به مرحله نهایی بازی‌ها در کار خود باقی ماند تا با شکست بلژیک در مرحله مقدماتی جشن صعود را برگزار کند. جشنی که نشان داد چه مسیر سختی را برای رسیدن به هدف طی کردند.

ستاره‌های آماده درخشش
در سال ۲۰۰۷ بود که ریکاردینیو برای پرتغال میزبان درخشش خود را آغاز کرد، تا در ادامه تبدیل به فوق ستاره فوتسال جهان شود. در سال ۲۰۱۸ او به پرتغال کمک کرد تا برای نخستین بار قهرمانی اروپا را جشن بگیرد. ریکاردینیو بعد از بهبودی از مصدومیت سال گذشته با پرتغال برای نسختین بار قهرمانی جام‌جهانی را جشن گرفت. بعد از این قهرمانی وی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد تا یکی از بزرگترین ستاره‌های تاریخ فوتسال جهان در بازی‌های امسال غایب باشد. اما هستند ستاره‌هایی که ما را ترغیب به دیدن بازی‌ها کنند.
مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان جهان حتما چند ستاره ناب در ترکیبش دارد. خیلی‌ها پانی وارلا، زننده هر دو گل پرتغال در فینال جام‌جهانی مقابل آرژانتین را بهترین بازیکن شاخص پرتغال در این تورنمنت می‌دانند. بخصوص بعد درخشش وی در ترکیب اسپورتینگ که کمک کرد تا تیمش قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شود. از سویی زیکی ۲۰ ساله نیز بازیکن بااستعداد و خوش تکنیکی‌ست که می‌تواند بازی‌های زیبای ریکاردنیو رو به یاد بیاورد.
اسپانیا همیشه بازیکنان فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیمش داشته است. هرکدام از آن‌ها به تنهایی یک فوق‌ستاره هستند و جمع شدن آن‌ها در کنار هم حتما به قهرمانی تیمشان کمک می‌کند. کدام یکی از این بازیکنان از همه بهتر است؟ آدولفو، رائول کامپوس، شاید کاپیتان اورتیز که به دنبال ثبت رکورد عجیب پنجمین قهرمانی اروپا با اسپانیا است و یا شاید سرخیو لوزانو که از یک مصدومیت جدی بازگشته و به دنبال شکار دروازه‌ها است
اما قلب تپنده تیم قزاقستان همچنان هیگیتا گلر عجیب این تیم و استعداد بی‌چون و چرای فوتسال داگلاس جونیوز است، کسی که شاید کامل‌ترین بازیکن حال حاضر فوتسال اروپاست. سرگئی آبراموف روس در اوج فوتسال خود قراردارد. و روبینیو که دو سال از ریکاردنیو نیز بزرگتر است، اما بازی‌های سخت جام‌جهانی نشان داد که این عجوبه برزیلی قصد ندارد ذره‌ای در فوتسال افت کند.
و از دیگر ستاره‌های جام می‌توان به بولینیو از جمهوری آذربایجان، الکس مرلیم از ایتالیا، ایگور اوسردکار از اسلوونی، داریو مارینوویچ از کرواسی و پانو اوتو کاپیتان فنلاند اشاره کرد. کسی که در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک هوادار به پرتغال سفر کرد اما اکنون به عنوان یک کاپیتان با بیش از ۱۰۰ گل ملی، تیم کشورش را رهبری می‌کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.