کد خبر : 219512
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 14:14
-

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

در بحبوحه انتشار پاداش‌ها در فدراسیون فوتبال، مقایسه پاداش پرداختی بین بازیکنان و مربیان فوتسال با بازیکنان فوتبال تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، انتشار پاداش‌ها و مبالغ پرداخت شده در فدراسیون فوتبال طی روزهای گذشته به یکی از مباحث مورد توجه در رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. در بحبوحه این افشاگری‌ها که تسویه حساب‌های مدیریتی و احتمالاً انتخاباتی را مورد هدف قرار داده است نکات دیگری هم وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.

یکی از این موضوعات، تفاوت پاداش پرداخت شده به بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتسال با بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال است که مقایسه آن نشان دهنده شکاف مالی زیاد بین این دو رشته است.

فوتسال در جام جهانی؛ کمتر از ۸۰ میلیون تومان برای هر بازیکن

تیم ملی فوتسال ایران سال گذشته در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی شرکت کرد و پاداش‌هایی که به این تیم در این رقابت‌ها پرداخت شده است، نشان دهنده میزان بی توجهی و کم اهمیت بودن این رشته برای مدیران فدراسیون است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هر یک از بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتسال در جام جهانی بعد از برد برابر صربستان و آمریکا هر کدام مبلغ ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (خالص) دریافتی داشته‌اند. این مبلغ برای بازی با ازبکستان در مرحله یک هشتم نهایی به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (برای هر بازیکن و مربی) افزایش یافته است. تیم ایران در مرحله یک چهارم نهایی برابر قزاقستان شکست خورد و حذف شد.

اما ملی‌پوشان فوتسال ایران پیش از جام جهانی و به واسطه حضور در تورنمنت تایلند و بازی دوستانه با بلاروس هم مبلغ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پاداش گرفته‌اند.

در واقع یک بازیکن تیم ملی فوتسال در مجموع با احتساب تورنمنت تایلند، بازی با بلاروس و کسب سه برد در جام جهانی لیتوانی روی هم رفته مبلغ ۷۹ میلیون تومان پاداش گرفته است.

فوتبال در انتخابی جام جهانی؛ نزدیک به ۱ میلیارد تومان برای هر بازیکن

اما این میزان برای تیم ملی فوتبال ایران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه میزان بوده است؟ بازیکنان تیم ملی برای چهار بازی مرحله مقدماتی برابر بحرین، هنگ کنگ، کامبوج و عراق هر کدام ۲۶۰ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند. ۷۰ میلیون تومان از این پاداش متعلق به وزارت ورزش بابت برد برابر بحرین بوده است.

در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، پاداش بازیکنان تیم ملی ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است. هر یک از مربیان و بازیکنان برای دیدار با عراق، امارات و لبنان مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان (۵۱۰ میلیون برای سه بازی) دریافت کرده‌اند. برای بازی برگشت با عراق این مبلغ به ۹۹ میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این، اعضای تیم ملی ایران برای دیدار با سوریه هم ابتدا یک مبلغ ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و سپس ما به تفاوت این پاداش به مبلغ ۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را گرفته‌اند یعنی برای بازی با سوریه چیزی در حدود ۹۷ میلیون تومان.

به صورت خلاصه بازیکنان و مربیانی که در تمام اردوهای مسابقات یاد شده حضور داشته‌اند، هر کدام حدود ۹۰۵ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند.

تفاوت ۸۰۰ میلیون تومانی فوتسال با فوتبال

فوتسال ایران همواره از مشکلات مالی زیاد رنج برده است و این موضوع نه تنها باعث برگزار نشدن بازی‌های تدارکاتی بزرگ در بعضی از مقاطع زمانی شده بلکه حتی تعویق پرداختی‌ها به بازیکنان و مربیان این رشته را بعد از موفقیت در جام ملت‌های ۲۰۱۸ در پی داشته است.

مربیان و بازیکنان فوتسال خودشان بارها اعلام کرده‌اند که قصد مقایسه کردن شرایط مالی این رشته را با فوتبال ندارند چون بحث فوتبال و فراگیری این رشته گسترده‌تر است اما این پاداش‌ها نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال کمترین میزان اهمیت را برای فوتسال قائل شده است.

بازیکنان فوتسال در جام جهانی حضور داشته‌اند؛ بالاترین و معتبرترین جام فوتسالی در جهان که هر چهار سال یک بار زیر نظر فیفا برگزار می‌شود اما پاداش ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای هر برد در مرحله گروهی با پاداش ۱۷۰ میلیون تومانی برای فوتبال (آن‌هم نه در جام جهانی بلکه در مرحله انتخابی جام جهانی) تفاوت‌های قابل توجهی را برای فوتسالی‌ها نشان می‌دهد.

استعفای یک مربی فوتسال، عدم جذب مربی خارجی

مشکلات مالی در فوتسال هر سال مانعی در راه آماده سازی تیم‌های ملی کشورمان در این رشته بوده است. علی صانعی سرمربی تیم جوانان ایران به دلیل عدم دریافت مطالباتش بعد از دو سال، قید کار در این تیم را زد و از هدایت تیم جوانان کناره‌گیری کرد. وحید شمسایی سرمربی تیم ملی بزرگسالان بعد از حضورش در این تیم درخواست حضور یک دستیار اسپانیایی با یک مبلغ معقول را داشت اما فدراسیون اعلام کرد شرایط مالی برای جذب مربی خارجی فراهم نیست.

این مشکلات در فراهم کردن بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هم از همین حالا عیان است. مشکلات تیم‌های فوتسال بانوان هم به جای خود.

شاید در توجیه تفاوت بزرگ پاداش فوتسالی‌ها و فوتبالی‌ها به مصوبات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اشاره شود اما مشخص نیست چرا هیات رئیسه در این حد فوتسال را از نظر مالی در مضیقه قرار می‌دهد؛ در حالی که توجه و سرمایه گذاری در فوتسال همیشه نتایج مثبتی برای اعتبار فدراسیون فوتبال ایران از جمله عنوان سومی جام جهانی ۲۰۱۶، قهرمانی‌های متوالی در آسیا و کسب عناوین فردی بهترین‌های آسیا را به دنبال داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.