کد خبر : 258299
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 14:52
-

راز موفقیت فوتسال: چگونگی کشف هزار بازیکن در هشت سال

راز موفقیت فوتسال: چگونگی کشف هزار بازیکن در هشت سال

تیم ملی فوتسال ایران همواره بر بام آسیا ایستاده و میان هشت تیم برتر دنیا برق می‌زند. در این مطلب به رمز و راز این بزرگی پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، صبح دیروز اسامی اردوهای تیم ملی جوانان و امید اعلام شد و تعداد بازیکنان ۱۷ تا ۱۹ سالی که در دو سال اخیر در لیست مدعوین جای گرفته‌اند به ۴۰۰ چهره رسید و بیانگر این خواهد بود که سرزمین چهار فصل غنی از استعداد هاست. توفیق تیم‌‌های ملی فوتسال در آوردگاه آسیایی و جهانی هرگز اتفاقی نبوده و برای ما شیفتگان فوتبال، بارقه‌های نور امید را زنده کرده است. دِروی این موفقیت بزرگ، محصول تلاش و استراتژی درستی بوده که در سالیان اخیر، مسیر سِحرآمیزش دنبال شده است‌. محض نمونه به رنکینگ ها نگاه کنید؛ اَبَرقدرت آسیا هستیم و تو دنیا در صف اول، اما واقعا چرا؟

عاشقان سینه‌چاک فوتبال در همه‌جا هستند. پیشتر‌ها، گل کوچک‌ها پیوند‌های محلی را تحکیم می‌بخشید و به هر سبک‌وسیاقی به نمایش در می‌آمد. بچه‌ها که بیشتر قد می‌کشیدند و بزرگ‌تر که می‌شدند، با روحیه‌ای والا و ترس کمتری به خیابان‌ها روی می‌آوردند و دروازه‌ها را بزرگ‌تر و نفرات را دو چندان می‌کردند و بازی گروهی را تشکیل می‌دادند. پس از آن مسیرها تغییر یافت، بسیاری آینده‌شان را در چمن فوتبال می‌دیدند و بسیاری دیگر به پول ناچیز و شهرت کم فوتسال دل بستند و مسیر موفقیتشان را در سالن‌ها جست‌وجو کردند‌. فوتسال شکل قوام‌یافته‌ای گرفت و به سرعت در تمام ایران نشانه رفت. تا با قوانین روشنی مربوط به تعیین قوانین قواره زمین، تعداد بازیکن و اندازه‌ی دروازه‌ها را وضع کرد و طلوع سرزمین دیگری در ورزش ایران بود.

کامیابی تیم‌های ملی فوتسال همیشه بیشتر از سایر ورزش‌های توپ و تور بوده است که بازیکنانش عمدتا به طبقه کارگر تعلق داشته‌اند و جان سخت‌تر بوده‌اند و غرورشان در فوتسال به رخ کشیده‌اند. عظمت فوتسال در چند دهه اخیر با وجود اسفناک‌ترین زیرساخت‌ها و بی‌پولی‌های دلسرد کننده که خیلی‌ها را نوامیدانه به بی‌راهه کشاند، با افرادی به سوی روشنایی قدم برداشت. از جوراندینو برزیلی که شکوفایی فوتسال ایران زیر سایه بی‌حصر برنامه‌ها و ایده‌پردازی ‌های او رشد نمود و معمار بهترین نسل فوتسال ایران لقب گرفت که همه چیز را زیرورو کرد.

پس از او، فوتسال در بُرهه‌ای درجا زد و بی تغییر ماند تا اینکه ورود علی صانعی به تیم‌های ملی پایه، نوآوری را به وجود آورد. مردی که پیروزی و اقتدار مدیریتی در تیم‌های ملی پایه گره زد و هریک را الهام‌بخش دیگری کرد و تکمیل‌کننده هم. ظهور نسل دیگری از تیم ملی، پوست انداختن و نو شدن. درونی و بیرونی. عصری که با آمدن شمسایی به پایان رسید و با روی کار آمدنش طلوع دیگر داشت. صانعی در “”جوانگرایی”” تیم‌ملی بزرگسالان نقش کاملی داشت و تیم شمسایی را پُر از ستاره‌هایی کرد که می‌توانند در مسیر نسل قبلی، گام بردارند، پیروز شوند، فتح کنند و افتخارآفرینی کنند.

صانعی، در این بازه زمانی هزاران بازیکن را به توفیق مسابقات آموزشگاهی که دامنه آن را به رقابت‌های کشوری و سرانجام در سال گذشته به المپیاد فوتسال در جزیره کیش کشاند.

باورکردنی نیست که او سال گذشته، هزار بازیکنان را زیر نظر داشت و از هر کدام از این بازیکنان بانک اطلاعاتی جداگانه‌ای که شامل تحلیل داده‌ها بود، یادداشت داشت و ۲۰۰ بازیکن را طی ده‌ها اردو به تیم‌ملی فراخواند.

سیمای بازیکنان چنان تدریجی شکل می‌گیرد که بندرت جزئیات‌شان را به خاطر می‌سپاریم. ولی تغییر چهره برخی از بازیکنان که در حین گمنامی با چشم برهم زدنی شهرت گرفتند، در یادمان ماند. ستاره‌هایی که دیروز بازیگوشانه به دنبال توپ می‌دویدند و متعلق به شهرهای کوچک بودند و بر روی فرش‌ها راه می‌رفتند و امروز در اَبرها سِیر می‌کنند و در عرش‌ها قدم برمی‌دارند. همان اطراف. همیشه و همه جا.

*در سالیان اخیر، این بازیکنان از دل تیم‌های ملی پایه بیرون آمدند و حالا در لیگ برتر بزرگسالان توپ می‌زنند. یکی از آن‌ها در بالاترین سطح باشگاهی اروپا به میدان می‌رود و نیمی از بازیکنان با پیراهن تیم ملی بزرگسالان، به دنبال تحقق بخشیدن به آرزوهای بزرگ‌تر خود هستند. به نامبرده‌ شده‌ها خیره شوید.

*این بازیکنان در هشت سال اخیر از طریق اردوهای پایه به تیم‌های لیگ برتری معرفی شدند و شناخته‌شده‌ترین بازیکنان عصر به شمار می‌روند. تیم‌های ملی که نردبانی برای پیشرفت آن‌ها بوده است.

*گل سر سبد همه بازیکنان، سالار آقاپور است که در تیم پالما اسپانیا توپ می‌زند.

ملی‌پوشان حال حاضر در رده بزرگسالان:

مهدی کریمی ( گیتی‌پسند ) ، مهدی رستمی‌ها ( مس‌سونگون ) بهروز عظیمی ( مس‌سونگون )، مجتبی پارساپور ( مس‌سونگون )، علی اکرمی ( کراپ الوند )، محمدحسین بازیار( پالایش نفت بندرعباس)، امیرحسین دهقانی ( پالایش نفت بندرعباس )، حمزه کدخدایی ( مس‌سونگون )، امیرحسین داوودی ( گیتی‌پسند )، مسعود یوسف ( گیتی‌پسند )، علی نیکنام ( فرش آرا )، مهدی دهقان‌نژاد ( گهر زمین )، امیر خون جهان ( پالایش نفت بندرعباس ) سیدعلی قاسم پور ( سفیرگفتمان تهران)

*بازیکنانی که به زودی شاهد حضور آن‌ها در تیم ملی بزرگسالان خواهیم بود و ستاره‌های جدید لیگ برتر محسوب می‌شوند.

علی جوذری ( پالایش نفت بندرعباس)سوران بالکانه ( آنا صنعت قم )، حمزه صدیق زاده ( آنا صنعت قم ) امیر مرادی ( فولاد زرند )، مهدی خانی ( گیتی‌پسند )، علی خلیل‌وند ( سفیرگفتمان تهران )، عرفان محمدپور (مقاومت البرز ) امیرحسین تقوی ( مقاومت البرز )، مانی قانع ( گهر زمین سیرجان )، بلال اسماعیلی ( مس سونگون )، امیرحسین غلامی ( شهرداری ساوه )، محمدهادی منجمی ( سن ایچ ساوه )، امیرحسین ابطحی ( شهرداری ساوه )، سجاد امانی ( فرش آرا مشهد )، محمدحسین امامی ( شهرداری ساوه). علی‌رضا صدیق ( شهرداری ساوه )، فرهاد ابراهیمی ( ایرالکو اراک ) امیرحسین صبوحی ( پاس تهران )، علی احسانی ( سن ایچ ساوه)، بهزاد رسولی ( گیتی پسند )

بازیکنان تیم‌‌های ملی پایه در سالیان که از بیش از ۱۵۰ شهرستان‌ ایران به اردو ها فراخوانده شدند و سوای اسامی نام‌برده شده، بسیاری از بازیکنان در تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی فعال هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.