کد خبر : 30175
تاریخ انتشار : شنبه 2 خرداد 1394 - 11:34
-

لوپز:شاید روزی سرمربی تیم ملی ایران شدم/خسوس هیچ‌گاه در تیم ملی حضور نداشته است

لوپز:شاید روزی سرمربی تیم ملی ایران شدم/خسوس هیچ‌گاه در تیم ملی حضور نداشته است
برگزاری دوره دانش افزایی مربیان فوتسال ایران با حضور خوزه ونانسیو لوپز اسپانیایی فرصت خوبی برای مصاحبه با این مربی نام آشنای جهان را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،برگزاری دوره دانش افزایی مربیان فوتسال ایران با حضور خوزه ونانسیو لوپز اسپانیایی فرصت خوبی برای مصاحبه با این مربی نام آشنای جهان را فراهم کرد.
آنچه در زیر می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با مربی تیم ملی فوتسال اسپانیا است:
* ‌به‌عنوان سئوال نخست در ارتباط با سوابق خود در فوتسال اسپانیا توضیحاتی ارائه کنید.
خوزه ونانسیو لوپز: ۲۷ سال است که مربی‌گری کرده‌ام، ۱۸ سال از این مدت را در باشگاه‌ها و مابقی را در تیم‌های ملی سرمربیگری کرده‌ام. خوشبختانه قهرمانی‌های مختلفی را به‌دست آورده‌ام که ۲ بار نائب قهرمان جهان و سه بار توانستم قهرمان اروپا شوم.
بنده هم فوتبال بازی کرده‌ام و هم فوتسال، اما در کودکی آن چیزی که بیشتر بر روی آن تمرکز داشتم و آن را دنبال می‌کردم، فوتبال بود. در ‌‌نهایت به فوتسال علاقه‌مند شدم حتی اگر در فوتبال هم حضور پیدا می‌کردم، موفق بودم چرا که فوتبال و فوتسال را در سطح بالا گذرانده‌ام.
*اخبار فوتسال ایران را از چه طریق دریافت می‌کردید و چه میزان شناخت از آن دارید؟
خوزه وناسیو لوپز: از طریق رسانه‌ها به ویژه اخبار تلویزیونی، فوتسال ایران را دنبال می‌کردم و برایم بازی فوتسال ایران جذاب است اما در همین جا نکته‌ای که وجود دارد، این سفر، دومین سفری است که بنده به ایران دارم چراکه در سفر نخست دو بار با تیم ملی فوتسال ایران بازی تدارکاتی داشتیم.
یکی از عللی که فوتسال ایران برای من جذابیت دارد و همیشه آن را دنبال می‌کنم، این است که ایران جزو ۸ تیم نخست دنیا در فوتسال است و در دوران سرمربی‌گری حسین شمس در سال ۲۰۰۸، ایران یکی از بهترین سال‌های فوتسال خود را گذراند. به‌واقع حسین شمس کمک بسیاری به فوتسال ایران کرد.
* با توجه به کلاس‌های فعلی، روند مربی‌گری در فوتسال اسپانیا چگونه است؟
خوزه ونانسیو لوپز: در لیگ اسپانیا برای اینکه بتوان مربی‌گری کرد و روی نیمکت‌های باشگاه‌های اسپانیا نشست باید مربی شرایط سختی را بگذراند؛ در اسپانیا برای مربی‌گری سه سطح وجود دارد. در سطح نخست باید ۳۰۰ ساعت دوره‌های آموزشی را گذراند و سپس به سطح دو رفت؛ پس از آن‌که ۳۰۰ ساعت دوره‌های سطح دوم به اتمام رسید، می‌توان به لیگ اسپانیا وارد شد.
شرایط مربی‌گری اسپانیا بسیار حساس و سخت است، پس از اینکه سطح دو را گذراندید، باید به مدت یک سال با تیم‌های مختلف کار کنید و سپس به سطح سه بروید و هنگامی که دور‌های مربیگری سطح سه را گذراندید این اجازه را از سوی فدراسیون اسپانیا دارید که در هر تیمی سرمربی‌گری کنید و یا به هر کشور اروپایی که زیر نظر (یوفا) باشد سرمربی‌گری کنید. حدود ۴ سال گذراندن تمام دوره‌ها به طول می‌انجامد.
هم اکنون در سطح ۳ اسپانیا تعداد مربیان رسمی که وجود دارد، حدود ۷۰۰ مربی رسمی است. همچنین تعداد مربیانی که سطح یک و دو مربی‌گری فوتسال را در این کشور به صورت رسمی گذرانده‌اند، حدود ۶ هزار مربی است.
در شهر میلان آکادمی وجود دارد که در ماه ژوئن از سراسر دنیا، مربیان برای شرکت در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند، این مرکز آکادمیک یکی از مهم‌ترین مراکز آکادمی دنیا است.
بهترین سنی که می‌توان برای آموزش و شروع فوتسال در نظر گرفت، ۶ سالگی است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که بازیکن فوتسال در اسپانیا تنها فوتسال بازی می‌کند، بازیگری فوتبال نیز در اسپانیا یک کار تخصصی است.
آیا ممکن است روزی هدایت تیم ملی فوتسال ایران را برعهده بگیرید؟
خوزه ونانسیو لوپز: ایران تنها قدرت فوتسال دنیا نیست اما شاید آرزو هر مربی باشد که در تیم ملی ایران مربی‌گری کند. بنده هم تمایل به هدایت تیم ملی ایران دارم و اگر روزی چنین پیشنهادی به بنده ارائه شود، آن را می‌پذیرم.
بنده همیشه در تمامی صحبت‌ها گفته‌ام و امروز هم می‌گویم که ایران و بازیکنان فوتسال ایران بهترین‌های دنیا در بحث خلاقیت‌های تاکتیکی هستند اما در بحث دفاعی فوتسال ایران مشکلاتی دارد. ایران زمانی که هدف خود را به‌صورت جدی روی تقویت خط دفاعی بگذارد، می‌تواند بهترین تیم دنیا شود چراکه بازیکنان جوان و مستعدی دارد. البته اگر فوتسال ایران پیشرفت کند به‌‌ همان نسبت فوتسال روسیه و اسپانیا و سایر کشور‌ها پیشرفت می‌کنند چراکه به نوعی این‌ تیم‌ها در یک چرخه به‌هم پیوسته حضور دارند.
سطح فنی مربیان ایرانی را چگونه مشاهده کردید؟
خوزه ونانسیو لوپز: باید از حسین شمس تشکر ویژه داشته باشم چرا که در بحث ساماندهی مربیان بسیار عالی کار کرده و ساماندهی دقیق مربیان فوتسال در یک کشور کار نسبتاً سختی است اما حسین شمس در این زمینه بسیار عالی کار کرده است.
آموزش مربیان بسیار مهم است و مطمئن باشید اگر ایران از حالا تمامی ظرفیت‌های خود را شناسایی و آن‌ها را مورد هدف قرار دهد تا حدود ۵ سال آینده می‌تواند، بهترین تیم جهان شود.
نقش مربی و بازیکن در یک تیم فوتسال بسیار مهم است اما نقش بازیکن در زمین مهم‌تر و نقش مربی در تمرینات مهم‌تر است. باید به خاطر داشت که مربی و بازیکن از یکدیگر جدا نمی‌شوند؛ بحث فیزیکی تعیین‌کننده سطح بازی فرد نیست بلکه تاکتیک مهم‌تر است اما طبق مطالعات صورت گرفته قدرت بدنی تاثیر چندانی ندارد بلکه تاکتیک حرف نخست را می‌زند.
‌*به عنوان سئوال پایانی، ارزیابی شما از عملکرد خسوس کاندلاس چیست؟
خوزه ونانسیو لوپز: بنده فکر می‌کنم خسوس کاندلاس در ایران بسیار عالی کار کرد و یک قدم بسیار محکم برای پیشرفت فوتسال ایران برداشت اما شاید مقداری تفاوت فرهنگ‌ها سبب شد اقدامات وی به‌خوبی دیده نشود؛ در عین حال باید توجه داشت که کاندلاس کمک بسیاری به آموزش مربیان و باشگاه‌های ایرانی کرد.
خسوس کاندلاس هیچ‌گاه در تیم ملی حضور نداشته و نخستین تجربه خود را در تیم ملی ایران گذراند اما یکسری از اطلاعات را از طریق باشگاه‌ها به دست آورد و توانست از آن طریق به فوتسال ایران کمک کند. نکته‌ای که باید بگویم این است که کاندلاس تنها یک محقق در این زمینه است.

منبع:تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

قمی شنبه , ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

همینو بکنید سرمربی ایران دیگه