کد خبر : 183531
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1399 - 8:49
-

جوانگرایی و پشتوانه‌سازی رمز موفقیت تیم ملی

جوانگرایی و پشتوانه‌سازی رمز موفقیت تیم ملی

انتظارات از تیم ملی فوتسال کشورمان بالاست.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا آذرماه به میزبانی کویت برگزار خواهد شد. در همین راستا تیم ملی فوتسال ایران در راه آماده‌سازی این رقابت‌ها، دو بازی تدارکاتی با تیم ملی ازبکستان برگزار کرد و در هر دو مسابقه به پیروزی رسید اما نکته جالب توجه در این دو دیدار استفاده ناظم الشریعه از بازیکنان جوانی بود که در جریان بازیها نیز موفق شدند عملکرد قابل قبولی را ارائه بدهند تا دوباره بحث جوانگرایی و لزوم استفاده از بازیکن‌های جوان در تیم ملی کشورمان مطرح شود.

بدون تردید با نگاه به جایگاه تیم‌ ملی کشورمان در سطح جهانی و قاره‌ای فوتسال ایران همچنان در روزهای طلایی خود به سر می‌برد و همچنان می‌توان به نتایج خوب آن در رقابت‌های پیش‌رو نیز امیدوار بود اما نکته مهمی که در این بین نباید از آن غافل ماند بحث جوانگرایی و پشتوانه‌سازی برای تیم‌ ملی است که به اعتقاد برخی از پیشکسوتان این رشته باید در ترکیب آن به وجود بیاید چراکه معتقدند دیر یا زود ستاره‌های فوتسال باید از تیم‌ ملی خداحافظی کنند و باید بازیکن‌های جوان در این فرصتی که وجود دارد جایگزین آنها در تیم ملی شوند. از طرفی دیگر سرمربی تیم ملی نظر متفاوتی دارد و معتقد است که جوانگرایی در صورتی می‌تواند صورت بگیرد که ما در لیگ‌مان بازیکن با استعداد و جوان داشته باشیم و این درحالی است که عملا چنین چیزی در لیگ ایران به چشم نمی‌خورد.

محمد ناظم‌الشریعه اخیرا در گفت‌وگویی عنوان کرد: برخی از بازیکنانی که مقابل ازبکستان بازی کردند، اولین‌بار بود که به تیم ملی دعوت شده بودند و به نوعی بازیکن جدید محسوب می‌شوند. خیلی‌ها ایراد می‌گیرند و میانگین سنی تیم ملی را بالا می‌دانند در صورتی که همه دیدند تیم ما تیمی جوان و پر نشاط بود. برخی با مطرح کردن بالا بودن میانگین سن تیم ملی فوتسال، تمرکز تیم را پیش از اعزام به ازبکستان، بهم ریختند. این موضوع ناراحت کننده است. مگر میانگین سنی لیگ برتر پائین است که خیلی‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند؟ برآیند لیگ برتر ما تیم ملی است. هر قدر بازیکنان جوانی که در لیگ داریم بیشتر شوند، آن موقع باید انتظار تیم ملی جوان‌تری داشته باشیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: بسیاری از بازیکنان جوان که در مسابقات آسیایی عملکرد خوبی داشتند، با مشاوره‌های غلط و با مبالغ ناچیز به لیگ‌های کشورهای همسایه رفتند و از نظر فنی افت کردند. این بازیکنان آینده فوتسال ما بودند اما حالا کجا هستند؟ محمد طاهری بهترین بازیکن آسیا شد و من او را به تیم ملی دعوت کردم اما بعد از چند مدت به عراق رفت و افت کرد. توحید لطفی در حال حاضر کجاست و چه شرایطی دارد؟ از سویی دیگر بازیکنانی مانند مهدی کریمی، طاها نعمتیان و علی ابراهیمی که دیدید چقدر کیفیت خوبی در تیم ملی دارند. کریمی یک بازیکن چپ پا و با کیفیتی است که با عملکرد خوبش در انتخاب تیم، خودش را به کادر فنی تیم ملی تحمیل کرد. حُسن این بازیکن اخلاقش است که دنبال حاشیه نیست و همیشه به پیشرفت فکر می‌کند. به طور قطع بازیکنان جوانی که در تیم ملی هستند جزو آینده‌های فوتسال ایران هستند. در حال حاضر ۲ گلر با تجربه و ۲ گلر جوان در تیم ملی داریم. مسعود محمدی و سعید مومنی تا ۱۰ سال می‌توانند دروازه ایران را بیمه کنند. برخی می‌گفتند فوتسال ایران دروازه‌بان خوب ندارد اما حالا می‌بینیم که چهار دروازه‌بان آماده در تیم داریم.

وحید شمسایی، پیشکسوت فوتسال، درباره عملکرد تیم‌ ملی ایران در مسابقات دوستانه با ازبکستان اظهار کرد: فوتسال ایران نه تنها در آسیا بلکه در جهان نیز همیشه جزو تیم‌های مدعی بوده و در این دو دیدار هم عملکرد خوبی داشت. البته هرچند کرونا باعث تعطیلی چند ماهه تمرینات و مسابقات بود اما جز برد هم مقابل ازبکستان انتظار نمی‌رفت.

او با اشاره به ترکیب جوان تیم‌ ملی در این دو دیدار توضیح داد: من همیشه گفتم و الان هم تاکید می‌کنم که همه ما باید به انتخاب‌های سرمربی تیم ملی در انتخاب و دعوت بازیکنان به اردو و حتی نحوه استفاده از آنها در زمین احترام بگذاریم و این انتخاب‌ها را بپذیریم چون تیم ملی جای بازیکنان موثر است.

شمسایی گفت: چون در حال حاضر برخی معتقدند که تیم ایران نیاز به جوانگرایی دارد بله من هم موافق این هستم که بازیکنان فیکس ما بالای ۳۰ سال هستند و باید برای آینده پشتوانه‌سازی شود. سن هم فقط یک عدد است وگرنه هر بازیکنی که شایستگی حضور در تیم ملی را دارد و می‌تواند برای تیم موثر باشد باید حضور داشته باشد. اما در مجموع این سرمربی است که در مورد انتخاب‌هایش و نتیجه‌ای که کسب می‌کند پاسخگو است و قطعا من کارشناس نمی‌توانم برای او تعیین و تکلیف کنم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.