کد خبر : 9874
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 مهر 1393 - 10:15
دسته‌بندی نشده
-

مروری بر سیستم ۲-۲ در بازی فوتسال

مروری بر سیستم ۲-۲ در بازی فوتسال
در ادامه مباحث آموزشی فوتسال امروز به مرور یکی از تاکتیک های رایج در فوتسال می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، امروزه سیستم ۲-۲ میتواند به عنوان یکی از ابزارهای موثر در استراتژی هر مربی جای داشته باشد .با عنایت به این امر که نیاز هرسیستم و انتخاب آن بر مبنای توانایی بازیکنان و تفکر تیم حریف میباشد لازم میدانم در این هفته به فاکتورهای مورد نیاز برای اتخاذ تفکر بازی با سیستم ۲-۲ اشاره نمایم.این سیستم از رایج ترین سیستمها در بازی فوتسال خواهد بود که در دفاع و حمله قابل استفاده خواهد بود.سیستم ۲-۲  تفکراولیه درذهن مربیان خواهد بود که با توجه به درک استراتژی که مجموعه ای از سیستم ، تاکتیک ، سبک یا روش بازی خواهد بود بتوانند تدابیر تاکتیکی متعدد و روشهای متنوعی را در دفاع و حمله برای این سیستم برگزینند.در حمله بازی با بازیکنان کناری  (Flank)  ، استفاده بهینه و قراردادن بازیکنان برای دریافت پاس تیر دو ،همینطور شوت از کناره ها ، استفاده از توپهای برگشتی (Rebound)  ، بازیهای ترکیبی متنوع با دو یا سه بازیکن از انواع تاکتیکهایی خواهد بود که اتخاذ آن در جریان بازی و طراحی تمرینات بسته به تفکر مربیان قابل انتخاب و برنامه ریزی میباشد.همینطور در دفاع با این سیسنم ، دفاع منطقه ای ، دفاع حریف گیر ، دفاع ترکیبی و بازی پرس با اصول آموزشی قابل اجرا میباشد اما با علم بر این موضوع که سیستمها همواره در حال تبدیل شدن به یکدیگر (باتوجه به استراتژی حریف ) باید عنوان کنم که هر سیستم دارای نقاط ضعف و نقاط قوت میباشد که مربیان علاقه مند و با دانش با درک از این مسئله میبایست نقاط قوت در این سیستم را تقویت و برای نقاط ضعف آنها نیز برنامه ریزی داشته باشند.ضمنا این سیستم دارای دو نوع چرخش در عرض و عمق میباشد که مکمل این چرخشها ، تاکتیک و متعاقب آن راههای متعدد برای رسیدن به دروازه حریف و یا محافظت از دروازه خود را خواهد بود.

 Picture1

نیازهای اتخاذ سیستم ۲-۲

۱-بازیکنان خلاق ، توانمند در اجرای مهارتهای تکنیکی ، دارای آمادگی روانی و جسمانی (تواناییهای زیست حرکتی) ، هوش (تفکر دفاعی و حمله ای)

۲-سرعت عمل در چرخشها (سرعت عمل در تصمیم گیری ، بازی با توپ و بدون توپ) و تبدیل به تاکتیک مورد نظر  و ایجاد موقعیت روی دروازه حریف

نقاط قوت:

۱- در صورت استفاده از بازیکنانی با مهارتهای تکنیکی بالا فرصتهای بیشماری در حمله ایجاد خواهد شد.

۲-استفاده از بازیکنان کنار برای رسیدن به دروازه حریف

۳-شوت از کناره ها یا پاس به تیر دو

۴-قابل درک برای بازیکنان تیمهای پایه

۵-برهم زدن سازمان دفاعی حریف با سرعت عمل در چرخشها و ایجاد فضا برای بازیکنان هم تیمی

۶-پوشش مناسب در دفاع و رعایت اصول دفاعی (مدافع اول ،دوم ، سوم و چهارم)

۷-مورد استفاده در دفاع در مقابل حمله ۵ نفره با توجه به نحوه استقرار تیم حریف

نقاط ضعف :

۱- در صورت فاصله بین دو بازیکن در جلو و عقب زمین فضای مناسب جهت استفاده از عمق و همینطور فضای ایجاد شده به حریف داده خواهد شد.

۲-با توجه به عدم پوشش مناسب بازیکنان عقب اشتباه در ارسال پاس منجر به ضدحمله یا حمله سریع توسط بازیکنان حریف خواهد شد.

شهاب الدین سفال منش

مدرس رسمی فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

فوتسال قم ، سالار ♥ پنجشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

خیلی مرسوم نیست دیگه ، واس تیم هایی که یه عقب گیر خوب و توپ پخش کن دارن ۱-۲-۱ بهترین سیستمه هر چند سیستما در طول بازی به هم تبدیل میشن

فوتسال اصفهان ... MW32 پنجشنبه , ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵

خطرناکترین سیستم ۲-۲ می باشد. چرا که ارسال پاسهای عرضی بین دونفر عقب در فاصله ای زیاد ( حدود ۱۵ متر در عرض زمین) انجام میشود و گزینه مناسبی برای قطع توپ توسط بازیکنان رأس حریف و ضد حمله ای کاملا خطرناک برای آنها می باشد.
بعنوان یک مربی دررده های جوانان وامید شدیدا از بکاربردن این سیستم در حمله اجتناب میکنم.ضمن اینکه تنوع تاکتیکهای هجومی در سیستم ۳-۱ و ۱-۲-۱ رو ترجیح میدم.

نام ... پنجشنبه , ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

سلام

فوتسالی شنبه , ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۸:۲۲

سیستم ۲-۲ درسته خطرناکه ولی یکی از بهترین سیستم ها هست فقط مربی باید بلد باشه نقاط ضعفش رو پوشش بده هر سیستم نقاط ضعف و نقاط قوت داره در سیستم ۱-۲-۱ هم اگه تیم خوب پرس کنه تیم به مشکل میخوره. تیمی میتونه از سیستم ۲-۲ استفاده کنه که ابزارش رو داشته باشه

فوتسال اصفهان ... MW32 شنبه , ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

دوست فوتسالی عزیز…
یقینا هرسیستمی نقاط ضعف و قوت خاص خودش رو داره و بکارگیری هر کدوم نیازمند داشتن ابزار لازم در اون سیستم هست و هر مربی بر پایه داشته های خود سیستم بازی خودش رو انتخاب میکنه.
درسته که سیستم ۲-۲ در حمله تاکتیکهای خوبی داره اما بدلیل نداشتن پوشش در عمق دفاع میتونه بسیار خطرناک باشه.
همچنین در هر سیستمی راه کارهای فرار از پرس وجود داره. در ۱-۲-۱ و ۳-۱ هم با اجرای تاکتیکهای رأس و گوش و تبدیل سیستم از عمق و خط و نیز استفاده از دروازه بان در مواقع لزوم براحتی میشه از تله پرس حریف فرار کرد و حتی موقعیت گل ساخت.

فوتسالی یکشنبه , ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳

عزیزان اگر عنایت کنید ترتیبی اتخاذ کنید که بتوان پرسش و پاسخ رو با کارشناس انجام داد ممنون میشیم.

آرمین دانشجو دوشنبه , ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

من به شخصه برای آموزش افراد مبتدی و همچنین رده های پایین سنی سیستم دو دو را بهترین نظام ابتدایی در تمرینات و مسابقات میدانم، چرا ک اذهان عموم بازیکنان از قبل متوجه این سیستم میباشد تا آرایشهای دیگر

شاهین شنبه , ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱:۴۴

من با نظر اقا ارمین کاملا موافقم و برای اموزش برای رده های پایه سیستم ۲-۲ بسیار خوبه

سجاد حسنی از قیروکارزین دوشنبه , ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵

استفاده از این سیستم بستگی به مربی و نیروی انسانی تیم داره
من که عاشق این سیستم هستم و چرخش رو تو این سیستم لذت بخش میبینم
با تشکر_ مدرسه فوتبال ولیعصر

سید حسین اصغری چهارشنبه , ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

بهترین نوع دفاع ۲-۲ برای تمام رده هاست.اما در حمله ۲-۲ برای نونهالان و در نهایت نوجوانان مفید استو ولی در رده های بالاتر بنده به شخصه از سیستم ۲-۱-۱ که از انتقال سیستم ۲-۲ بدست میاید استفاده میکنم.

مهدی پنجشنبه , ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

بنظرتون دررده جوانان بایدچندتاسیسستموبلدباشن؟؟؟بنظرتون اگرهمه سیستم هارایادشون بدیم دراین رده قاطی نمیکنن؟؟؟

نام ... پنجشنبه , ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

نه..جوانان باید همه سیستم هارو بلد باشه ..بهترین سیستم این رده۳-۱ ب نظر من

حسین اسدالهی از قزوین جمعه , ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰

این سیستم نیازمند آمادگی فیزیولوژیکی بالاییه.وبازیکنان باید از لحاظ جسمانی بسیار بالایی برخوردار باشند وبازیکنان توانمندی رو هم میطلبه. اسدالهی کارشناس ارشد فیزیولوژی

محسن پنجشنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸

به نظرمن بهترین کاراینه که همه‌ی سیستماروبابچه‌هاکارکرد..سیستم دودو؛ازلحاظ سادگی ذهنی برای یادگیری وآموزش فوق‌العاده خوبه..بچه‌های رده سنی پایه معمولاذهنیت ساده روبهتروزودترپذیرش میکنن.