کد خبر : 248531
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 8:41
-

یادداشت/مهمترین معضلات فعلی فوتسال ایران

یادداشت/مهمترین معضلات فعلی فوتسال ایران

مهمترین معضلات فعلی فوتسال ایران ، کمبود مدیر ورزشی متخصص ، نبود پشتوانه و آینده نگری مناسب در بخش سنین پایه و در ادامه نبود سرمایه گذار ورزشی است .

به گزارش پایگاه خبری فوتسال، مهمترین معضلات فعلی فوتسال ایران ، کمبود مدیر ورزشی متخصص ، نبود پشتوانه و آینده نگری مناسب در بخش سنین پایه و در ادامه نبود سرمایه گذار ورزشی است .

_ استعدادیابی و سنین پایه

در حال حاضر ، برنامه مشخص و سیستمی برای استعدادیابی به درستی اجرا نمیشود .
تنها روش استعدادیابی ، انتخاب افراد در مسابقات ورزشی است . برای استفاده بهینه از افراد مستعد ، مقوله استعدادیابی در هر رشته ورزشی ، نیاز به یک نظام و برنامه مدون و علمی دارد . همچنین شاخص های موثر در استعدادیابی به ترتیب اولویت ، آنتروپومتریک ، آمادگی جسمانی ، فیزیولوژیکی ، مهارتی ، روان شناختی و جامعه شناختی می باشد .

_ کودکان در ابتدا ممکن است با هدف وارد شدن به یک تیم ورزشی حرفه ای و کسب درآمد بالا ورود کنند ، اما دلایل شخصی و مهمتری برای شرکت آنان در ورزش وجود دارد . بعضی از این دلایل عبارتند از : وابستگی و تعلق به گروه ، هدفمندی ، افزایش مهارت ، عزت نفس ، هوش هیجانی ، کسب اخلاق ورزشی ، موفقیت ، شهرت و حفظ تندرستی و … اگرچه این دلایل بیشتر منبع درونی دارد تا بیرونی ، ولی شکی نیست که هرچه کودک بیشتر رشد کرده و در محیط رقابت شرکت میکند ، ارزش های بیرونی مثل قهرمانی و محبوبیت ، عامل انگیزشی اولیه میشوند .

فرایند پروژه های استعدادیابی و توجه به سنین پایه در سطح بالای مدیریتی و برنامه ه­ای بلندمدت است که برای موفقیت کامل ، نیاز به همکاری نزدیک بین سازمان‌های دولتی ، فدراسیون ها ، هیئت ها و کمیته های ورزشی ، باشگاه‌ها ، مدارس آموزش و پرورش ، مربیان و بازیکنان باتجربه دارد .

 

_ مدیران ورزشی

مدیران ورزشی باید بتوانند متناسب با هر وضعیتی که در آن قرار می‌گیرند به سرعت ، واکنش مناسب نشان دهند و تصمیم مؤثر و تعالی بخش بگیرند .
ساختار و رفتار خود را متناسب با موانع ، تنگناها و گشایش‌های پیش رو ، تنظیم و اولویت‌ها و سطح خود به مسائل را مورد بازبینی قرار دهند .
برنامه و بودجه خود را متناسب با شرایط آسان ، عادی و سخت تنظیم و درآمدها و هزینه‌های خود را بر این اساس ، مدیریت کند . شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی اقتضاء می‌کند که مدیران صنعت ورزش ، تصمیمات متفاوت ، سریع و مناسب بگیرند .

 

_ اسپانسر و سرمایه گذار ورزشی

لزوم تغییر رفتار و تغییر رویکرد در اقتصاد باشگاه داری و ورزش ایران کاملا احساس می شود .

توسعه در ورزش حرفه ای به عنوان نمادی از قدرت یک کشور محسوب می گردد و بدون شک بازاریابی ورزشی ، ضامن بقا و رشد ورزش حرفه ای می باشد.

سال‌ها است که مدیران و ورزشکاران تیم‌های مختلف ورزشی از نبود اسپانسر و مشکلات مالی گلایه‌ میکنند و یکی از دلایل اصلی ناکامی خود در عرصه‌های مختلف ورزشی را نداشتن منابع مالی مناسب عنوان می‌کنند .

در زمان حضور حامیان مالی همیشه توافقاتی ما بین باشگاه و شرکت مورد نظر صورت میگیرد تا به اصطلاح نتیجه ای برد برد به وجود آید .
بدون شک بزرگترین مشکل تیم ها نبود اسپانسر نیست ، بلکه نوع برخورد با اسپانسرها میباشد !

بحث اسپانسرینگ اگر به‌ صورت تخصصی در کشور دنبال شود می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و بهتر است هیئت‌های ورزشی و باشگاه ها مستقیماً با واحدهای صنعتی کوچک روبرو نشوند و شرکت‌های تبلیغاتی و یا افراد متخصص با امر بازاریابی ورزشی را واسطه گفتگو با هیئت‌ های ورزشی و شرکت‌ها کنند . باشگاه‌های ورزشی بستر خوبی برای تبلیغات هستند ، ولی اینکه گروه هدف کدام یک از شرکت‌های تولیدی می‌توانند باشند ، یک بحث تخصصی است که متخصصین امر بازاریابی ورزشی می‌توانند در این زمینه کمک زیادی کنند .

متاسفانه عدم شفافیت ، فقدان جنبه های حقوقی ، عدم اصول ارتباطی مناسب ، بهره گیری اندک و نامناسب از مدیران ورزشی در این حوزه و عدم توفیق اسپانسر در ایجاد تصویر مناسب در اذهان عمومی ، امنیت سرمایه گذاری در صنعت ورزش را کم کرده است .
امیدواریم که مدیران ورزشی ما به این موضوع مهم نگرش بهتری داشته باشند و از متخصصین این امر استفاده لازم را ببرند .

عدم وجود اعتقاد به بازاریابی ورزشی در بین مدیران عالی رتبه بخش صنعت به عنوان یک منبع درآمد ، عدم توجه ویژه به ورزش در کنار سایر بخش های صنعتی ، عدم هم سویی سرمایه گذاری در ورزش با سیاست های توسعه ای کشور ، عدم وجود قوانین اقتصادی مناسب جهت تشویق سرمایه گذاران بخش صنعتی در سرمایه گذاری در ورزش و عدم امکان تشخیص دقیق میزان سود بازاریابی ورزشی برای سرمایه گذاران از مهم ترین موانعی هستند که باید مورد توجه مسئولان و مدیران ورزشی کشور قرار گیرد .

 

_ در آخر_ کارهای زیربنایی و آینده نگری مدیریتی ، نظم و سیاق معین و طرح و برنامه ریزی اصولی باید صورت گیرد تا قهرمانی و افتخارهای های متعدد را تضمین و تکراری کند و اعتباری بین المللی و جهانی به فوتسال و ورزش ما ببخشد .

 

ناصر منصورزاده
مشاور اقتصادی و اجرایی در ورزش

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.