کد خبر : 188285
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 - 9:36
-

ناراحتی شهرزاد مظفر از خروج فوتبال زنان از رنکینگ فیفا/اینگونه قهرمانی فوتسال هم دوام نمی‌آورد

ناراحتی شهرزاد مظفر از خروج فوتبال زنان از رنکینگ فیفا/اینگونه قهرمانی فوتسال هم دوام نمی‌آورد

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال زنان ایران می‌گوید بدون برنامه‌ریزی و چشم‌انداز بلندمدت شاهد اتفاقاتی مانند خروج از رنکینگ فیفا و از دست رفتن قهرمانی فوتسال در آسیا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،شهرزاد مظفر، سرمربی تیم ملی فوتسال زنان کویت که از سال ۱۳۹۷ هدایت این تیم را برعهده گرفته است، در مورد افزایش سطح لیگ فوتسال این کشور گفت: سومین سال برگزاری لیگ است که پیشرفت آن سال به سال محسوس‌تر می‌شود و خوشحالم که امسال هم فدراسیون‌کویت با وجود کرونا موفق به برگزاری مسابقات شد. هر تیمی امکان جذب دو بازیکن حرفه‌ای دارد که این موضوع به ارتقا سطح لیگ کمک کرده است و تیم‌ها به دنبال جذب بازیکنان ملی‌پوش کشورهای مختلف هستند، بنابراین از این طریق بازیکنان باکیفیت به لیگ تزریق می‌شوند و این موضوع خیلی مهم است.

او افزود:  البته قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه بیش از دو بازیکن خارجی نمی‌توانند همزمان برای یک تیم در زمین بازی کنند چون باید به بازیکنان کویتی هم فرصت داده شود. از طرفی دیگر اینگونه تیم‌ها نمی‌توانند چند بازیکن خارجی بگیرند و فرصت برای کویتی‌ها از دست برود. ما دوست داشتیم که بازیکنان کویت کنار و مقابل بازیکنان خارجی کار کنند، اکنون این اتفاق افتاده و خیلی تاثیرگذار بوده است به گونه‌ای که کیفیت لیگ امسال با دوره اول قابل مقایسه نیست.

فاصله کویت با تیم‌های قدرتمند آسیایی زیاد است

مظفر در مورد پیشرفت فوتسال کویت بیان کرد: پیشرفت خوبی حاصل شده است، مخصوصا در سال ۲۰۱۹ برنامه‌هایمان عالی جلو رفت و از روند پیشرفت راضی بودم اما در ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا راضی تقریبا تمام برنامه‌هایمان بهم خورد و سال خوبی نبود. از طرفی این شرایط به فوتسال کویت ضربه بیشتری زد چرا که در ابتدای راه است و به کار زیادی نیاز دارد. تاثیر این اتفاق برای کشورهایی که زیرساخت خوبی دارند و از بنیه‌ای قوی برخوردارند، زیاد نبود اما این توقف به ما ضربه زد. امیدوارم که بتوانیم در ۲۰۲۱ برنامه‌ها را جلو ببریم.

او در مورد آغاز اردوهای تیم ملی کویت گفت: تمرینات تیم ملی را شروع کرده‌ایم و در زمان برگزاری لیگ، بازیکنان را هفته‌ای یک یا دو روز جمع می‌کنیم اما بعد از لیگ باید زمان بیشتری را به تیم ملی اختصاص بدهیم. البته هنوز فاصله کویت با دیگر تیم‌های آسیایی بسیار زیاد است،  فعلا نمی‌تواند با تیم‌های قدرتمند آسیا رقابتی پایاپای داشته باشد و شاید تا چند سال آینده هم این امکان فراهم نشود. مهم این است که روند پیشرفتمان ادامه داشته باشد چون در ورزش برای پشرفت باید حوصله کرد، زمان و انرژی گذاشت، بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم رقابت نزدیکی با تیم‌های قدرتمند آسیا داشته باشیم.

بازیکنان ایرانی کیفیت لیگ کویت را بالا می‌برند

مظفر در مورد حضور چند نفر از بازیکنان ایران در لیگ کویت و تاثیری که بر سطح کیفی تیم خود می‌گذارند، گفت: بازیکنان باکیفیت و ملی‌پوشی مثل نسترن مقیمی، نسیمه غلامی و فرشته کریمی که به ۴لیگ کویت وارد شده‌اند، می‌توانند در تیم‌های خود تاثیرگذار باشند و تجربیات خود را دیگران انتقال بدهند. هر چه بازیکنان کویت تنشان به تن بازیکنان باکیفیت بخورد، سطح کیفی‌شان ارتقا پیدا می‌کند. شک ندارم حضور بازیکنان ایرانی تاثیرگذار است و کسانی که در کنار یا مقابل آنها قرار می‌گیرند، چیزهای زیادی می‌آموزند.

اودر پاسخ به این سوال که  آیا لیگ کویت موجب ارتقا فردی بازیکنان ایران می‌شود؟ بیان‌کرد: واقعا نمی‌دانم که بازی در لیگ ایران و کویت، از نطر ارتقا فردی چقدر برایشان متفاوت است اما لیگ کویت کوتاه مدت است؛ مسابقات امسال با حضور پنج تیم برگزار می‌شود و بازیکنان ایران قرار است ۶_۷ بازی انجام دهند، یعنی این بازیکنان بیشتر از  یک یا دو سال اینجا نمی‌مانند که نگران افت فنی آنها باشیم. فکر می‌کنم نهایت مدت زمان حضورشان به دو ماه هم نرسد و ۱۰ ماه حضور در لیگ ‌ایران کفایت می‌کند تا کیفیت فنی خود را ارتقا بدهند. از طرفی سطح لیگ هم آنقدر پایین نیست که نگران باشیم، اکنون تیم الکویت دو بازیکن اوکراینی ملی‌پوش دارد که خیلی باکیفیت هستند و بازی مقابل آنها بدون تاثیر نیست.

ایران سرزمین استعدادهاست

مظفر با بیان اینکه خروج چند بازیکن خوب از ایران به کیفیت لیگ آسیبی نمی‌زند، افزود: ایران سرزمین استعدادها و منابع انسانی است و بیرون آمدن چند بازیکن، کیفیت مسابقات را پایین نمی‌آورد. ما ۱۴ تیم لیگ برتری داریم که اگر هر کدام از آنها به طور متوسط ۱۰ بازیکن داشته باشند، یعنی از ۱۴۰ تا ۱۶۰ بازیکن صحبت می‌کنیم که فقط در لیگ ‌برتر حضور دارند، بنابراین اگر از دو نفر از این تعداد بیرون بیایند، کیفیت تغییر نمی‌کند.

بدون برنامه قهرمانی فوتسال دوام نخواهد داشت

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال زنان ایران در پایان این گفت‌وگو به خروج تیم ملی فوتبال زنان از رنکینگ فیفا اشاره کرد و گفت: این اتفاق خوبی نبود و خبر ناراحت کننده‌ای است. به هر حال نگهداری و بهبود یک دستاورد خیلی مهم است و باید در دستور کار قرار بگیرد. در ورزش باید برنامه‌ریزی انجام بدهید تا رو به جلو حرکت کنید و اگر این برنامه ریزی و نگاه بلند مدت وجود نداشته باشد، هرچند احتمال دارد دستاوردهایی داشته باشیم اما ماندگار و پایدار نخواهند بود.

مظفر ادامه داد: به نظرم ورزش زنان به خصوص فوتبال و فوتسال نیاز به یک برنامه‌ریزی و چشم انداز بلندمدت دارد و تا زمانی که ندانیم هدف غایی ما چیست، چنین اتفاقاتی می‌افتد، حتی موفقیت‌های بزرگی مثل قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان در آسیا هم ثبات نخواهد داشت و دستخوش تغییر می‌شود، بنابراین باید یک چشم انداز داشته باشیم تا بر اساس آن جلو برویم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.