کد خبر : 206610
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 - 21:47
-

مطلب‌زاده در گفتگو با Fut5al :

جوان‌گرایی تیم‌ملی مستلزم تغییر تفکر مدیران باشگاه‌ها است/ باشگاه‌های نتیجه‌گرا به بازیکنان تیم‌ملی دانش‌آموزی بها نمی‌دهند/ دوسال قبل گفتم زنگ خطر به صدا درآمده

جوان‌گرایی تیم‌ملی مستلزم تغییر تفکر مدیران باشگاه‌ها است/ باشگاه‌های نتیجه‌گرا به بازیکنان تیم‌ملی دانش‌آموزی بها نمی‌دهند/ دوسال قبل گفتم زنگ خطر به صدا درآمده

سرمربی تیم‌ملی فوتسال دانش‌آموزی ایران از ضرورت تغییر رویکرد و راهکارهای تغییر نسل برای آینده فوتسال گفت.

یاشار مطلب‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فوتسال ایران در خصوص چگونگی تغییر نسل در تیم‌ملی بزرگسالان گفت: ابتدا واقعیت اینکه مشکل فوتسال ما بنیادی است و نباید تنها اعضای کادرفنی تیم‌ملی را در نتایجی که دلخواه فوتسال ایران نبوده مقصر دانست. شما اگر توجه کنید به نحوه برگزاری لیگ‌برتر و نحوه انتخاب بازیکنان در تیم‌هایی که قهرمان می‌شوند، می‌بینید که آنها بیشتر به دنبال این هستند که از بازیکنان اسمی استفاده کنند و با هر قیمتی شده این بازیکنان را می‌خرند و دنبال این نیستند که این سرمایه کلان بودجه را صرف بازیکن‌سازی کنند.

سرمربی تیم‌ملی فوتسال دانش‌آموزی ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که بازیکن‌سازی در باشگاه‌های معتبر فوتسال کشور که بضاعت و امکانات دارد و به اصطلاح دستشان به دهانشان می‌رسد، انجام نمی‌گیرد. شما دقت کنید چند باشگاه هستند که در کورس قهرمانی همیشه هستند و می‌جنگند، بازی می‌کنند ولی انگار بیشتر نقل و انتقال بازیکنان و بعضی از اتفاقات است که تعیین می‌کند قهرمان فصل چه تیمی می‌تواند باشد.

 

او با تاکید بر کم‌رنگ شدن نقش مربیان در فوتسال ایران متذکر شد: این مشکل را در تحلیل‌های تئوریسین‌های فوتسال از جام‌جهانی هم خواندم و در لیگ‌برتر ایران هم انگار مربیان نقش کلیدی را ندارند؛ شما ببینید تیمی چندین دوره حتی با عوض کردن سه سرمربی باز هم می‌تواند قهرمانی را به دست بیاورد پس این بازیکنان هستند که این کار را انجام می‌دهند و مربیان نقش زیادی ندارند.

مطلب‌زاده افزود: در این شرایط، مدیران باشگاه‌ها که تعیین‌کنندگان فصل نقل و انتقالات هستند باید به فکر باشند که در فوتسال پایه سرمایه‌گذاری کنند و دنبال کسب نتایج زودهنگام نباشند تا بتوانیم با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در فوتسال پایه پیشرفت کنیم. این موضوعی است که تغییر تفکر آنها را می‌خواهد و سیاست‌ها و قانون‌هایی از سوی کمیته فوتسال که آنها را به این سمت سوق دهد.

سرمربی تیم‌ملی دانش‌آموزی ایران با اشاره به نقش کلیدی مسلم اولادقباد پس از کشف در تیم‌ملی دانش‌آموزی و طی مسیر تا تیم‌ملی بزرگسالان تصریح کرد: این بازیکنان جوان باید چندین سال در تیم‌های باشگاهی، ملی، مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کرده و تجربه کسب کنند؛ همین کاری که نسل‌های قبلی انجام داده‌اند و مثل محمد کشاورز، اصغر حسن‌زاده، محمد طاهری و مصطفی نظری و … این‌ها چندین سال برای‌شان وقت گذاشته شد تا از تیم‌ملی امید و در سنین پایین‌تر به تیم‌ملی آمده‌ و چندین سال در خدمت تیم‌ملی ما بودند و افتخارآفرینی کردند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط خود را با باشگاه‌های معتبر جهان چه در فوتسال چه فوتبال نگاه بسنجیم باید به روند باشگاهداری بارسلونا، اسپورتینگ، بنفیکا، الپوزو و … نگاه کنیم. آنها همواره یک نسل را پرورش می‌دهند و از همان سنین کودکی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا اینکه بعد چندین سال در مسابقات جهانی و بین‌المللی می‌توانند که قهرمانی‌های متعددی را کسب کنند. کاش همین تیم‌ملی پرتغال را به صورت موردی آنالیز کنند تا ببینند چگونه این تیم قهرمان جام‌جهانی شد. ما باید از مدیریت باشگاه‌های این کشورها الهام بگیریم.

مطلب‌زاده با گلایه از برخورد باشگاه‌ها با بازیکنان تیم‌ملی دانش‌آموزی گفت: چندین سال به عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتسال دانش‌آموزی ایران فعالیت می‌کنم و از نزدیک شاهدم که این بچه‌ها از مدارس می‌آیند و با حضور در انتخابی تیم‌ملی، انتخاب می‌شوند. چقدر با استعداد هستند و چقدر می‌توانند پیشرفت بکنند چون پتانسیل دارند ولی چون بعد از تیم‌ملی دانش‌آموزی در رده‌های بعدی تیم‌ملی غالبا استفاده قرار نمی‌گیرند.

او ادامه داد: شاید این اتفاق در رده ملی طبیعی باشد ولی غالبا در باشگاه‌های کشور به آنها کم لطفی می‌شود چون باشگاه صبر ندارد و بیشتر دنبال این است که از بازیکنانی که باتجربه هستند استفاده کند. چون باشگاه‌ها به کسب نتایج زودهنگام فکر می‌کند و زیاد از این بازیکنان استفاده نمی‌کند. در حالیکه باشگاه‌هایی که از بازیکنان تیم‌ملی دانش‌آموزی و پایه استفاده می‌کنند و در یک امتداد میان مدت نتایج عجیب غریبی را رقم می‌زنند که سودش به تیم‌ملی بزرگسالان می‌رسد.

این معلم ورزش و استاد دانشگاه به درخشش دروازه‌بان سابق تیم‌ملی دانش‌آموزی در لیگ گرجستان اشاره کرده و تاکید کرد: اصلانی در شرایطی که در داخل به او بها ندادند در خارج از کشور درخشید و ستاره لیگ گرجستان شد ما مثل او، بلال اسماعیلی، متین محمدی، بهزاد رسولی، سجاد بابایی و … را زیاد داریم. خود بهزاد رسولی اکنون در گیتی‌پسند یک جانشین مطمئن در دروازه تیمش است که خیلی حرف برای گفتن دارد. خیلی از بچه‌های دیگر دانش‌آموزی هستند که در تیم‌های دسته یک و لیگ‌برتر بازی می‌کنند. اگر به این‌ها بها داده شود مطمئنا می‌توانیم تیم‌ملی‌مان را تقویت کنیم.

یاشار مطلب‌زاده با اشاره فاصله ۵ساله میان جام‌جهانی قبلی و جام‌جهانی لیتوانی خاطرنشان کرد: برای بررسی مشکلاتی که گریبانگیر تیم‌ملی شد باید ببینیم عملکرد فدراسیون این فوتبال و کمیته فوتسال در قبال تیم‌ملی فوتسال چه بود. چقدر هزینه کردند، چقدر برنامه‌ریزی شد و چقدر به تیم‌ملی کمک شد. چند بازی تدارکاتی انجام شد، تیم‌ملی چند سفر خارج از کشور داشت و در چند تورنمنت بین‌المللی توانست شرکت کند. باید پرسید آیا در این سال‌ها فدراسیون فوتبال چقدر به وعده‌اش عمل کرد و چقدر به بازیکنان توجه کرد. همه این عوامل دخیل بود.

او با اشاره قهرمانی تیم‌ملی فوتسال دانش‌آموزی ایران در مسابقات آسیایی۲۰۱۹ تایلند گفت: پس از قهرمانی در مسابقات دانش‌آموزی آسیا در تایلند، مطرح کرده بودم که زنگ خطر به صدا درآمده و فوتسال ایران باید به فکر باشد. همیشه نمی‌شود بدون پشتوانه و بدون حمایت امیدوارانه به دنبال نتیجه بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

رضا چهارشنبه , ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

این بنده خدا خودش هم نفهمید چى گفته ؟!!خخخخ