کد خبر : 26730
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 فروردین 1394 - 18:20
-

خبیری:اعتبار باشگاهی محصول استمرار در مسائل فنی است

خبیری:اعتبار باشگاهی محصول استمرار در مسائل فنی است
مربی و کارشناس فوتسال کشورمان در مورد لیگ اخیر به تحلیل پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران،محسن خبیری مربی و کارشناس فوتسال ایران در مورد لیگ اخبر پای گفتگو با ما نشسته که از نظرتان می گذارد:

*نظر شما در مورد سطح فنی لیگی که گذشت چیست؟
همه ما در این باور هم عقیده هستیم که هرچه لیگِ فوتسالِ حرفه‏ای تر و مناسب تری داشته باشیم این امر خودش را در سطوح بالاتر نشان خواهد داد. بر همین مبنا من معتقدم آنچه بر حساسیت مسابقات می افزاید امری فراتر از نتایج عددی تیم هاست. ممکن است تیمی در یک فصل نتیجه نگیرد و نتواند بردهای پر گلی داشته باشد یا اینکه اصلا چند پله ای هم سقوط کند. سوال من این است که این امر از چه نظر دارای اهمیت است؟ یک پاسخ را این طور می دهند که به عنوان مثال عدم قهرمانی باعث ریزش طرفداران و دلخوری آنها می‏شود. جواب دیگر این است که موفقیت تیم را در فصل های بعدی از نظر جذب حامی و مسائل مالی و فنی تحلیل کنیم. اما سویۀ دیگری هم وجود دارد که معمولا به آن توجه نمی کنیم و حرف من هم در مورد لیگ، دقیقا در همین جا معنا پیدا می کند؛ یعنی اینکه ما باید بازی ها و حرکات یک تیم را در یک مسیر زمانی طولانی مدت و درون یک فضای رقابتی با سایر تیم ها تحلیل کنیم تا ببینیم آیا این تیم ها به خاطر مسائل فنی خاص خودش دارای فراز و نشیب است یا اینکه کل تیم ها در حال تجربه همین فراز و نشیب هستند.
*از رصد و پیگیری این فراز و نشیب چه چیزی مشخص می شود؟
من برای این که نشان دهم پیگیری فراز و نشیب یک تیم از چه بُعدی مهم است و چه مسائلی را نشان می دهد، اجازه می خواهم از یک مثال استفاده کنم. من می توانم این شرایط را مانند شرایط زلزله توصیف کنم، شرایط و لرزش های تیمی مانند شرایط یک زلزله است که در آن تمام تیم ها مثل تمام خانه ها حین یک زمین لرزه دچار مسئله می شوند، سخن بر سر این است که اگر به لرزه های کوچک لیگ توجه نشود ما در یک لرزه بزرگتر توان مقاومت نداریم، و همچنین در طولانی مدت، این بی توجهی، خود را در فرسودگی بنیادی و زیر بنایی فوتسال کشور نشان می دهد. یک دفعه روزی می رسد که ما می بینیم، لیگمان دیگر مربی خوب تولید نمی کند، بازیکن های ستاره ما دیگر صاحب سبک نیستند، از همه مهمتر این که رغبتی برای پیگیری لیگ از سمت تماشاچی ها وجود ندارد و مسابقات فوتسال در حد مسابقات پینگ پنگ هم تماشاچی ندارد و لیگ بدون سر و صدا شروع می شود و تمام می شود. آن وقت است که خدای نکرده نتایج خوبی در سطح بین المللی هم نمی گیریم و ما از همین الان باید به فکر آن روز باشیم. نکته دیگر اما در خصوص مربیان، ممکن است شما به این عقیده رایج اعتقاد داشته باشید که مربی خوب نتایج عددی خوبی می گیرد، اما من بر این باورم، که تنها، نتایج عددی ملاک نیستند، بلکه این دوام تیم ها و باشگاه هاست که تاثیر یک مربی خوب است؛ مربی خوب به بازیکن بینش می دهد و این بینش است که باعث ارتقاء کیفیت یک تیم می شود. یکی از شاخصه های افت لیگ این است که ما در نتایج تیمی «بینش مربیان» را نمی بینیم؛ حداکثر امری که می بینیم امری تکنیکال از طرف مربی و تلاشی فیزیکی از طرف بازیکن است. شما می توانید بپرسیداگر یک تیم خوب گل می زند چه احتیاجی به بینش دارد؟ من آن وقت جوابی که می دهم این است که اولا یک تیم حق دارد بعد از این که مربی اش به هر دلیلی باشگاه را ترک کرد، هنوز چیز هایی داشته باشد که از آن مربی یاد گرفته و بکار ببندد، یعنی یک تیم مجبور نباشد دوباره کار خودش را از صفر شروع کند. و دیگر این که آنچه در شرایط بحرانی یک تیم را نجات می دهد، بینش عمیقی است که نسبت به تحلیل گری، آنالیز بازی ها، تاکتیک های تیم و سایر مسائل به بازیکن انتقال داده شده است. این ها حین مسابقات سطح کلی تیم را ارتقاء می دهند.
*به نظر شما فصل گذشته چطور قابل تحلیل است؟ چه نکته امیدوار کننده ای در لیگ می توان دید؟
به عقیده من خودِ باشگاه مهمترین عنصر هر رشته ورزشی است، هر چقدر هم یک مربی و بازیکنان خوب باشند، در درجه اول بیشترین اهمیت یک تیم، مرتبط با وجه «باشگاهی» است. اگر ما این موضوع را باور کنیم، اولین ثمره‏ اش این است که باشگاه را محل آزمون و خطا نمی کنیم، متاسفانه ما، یعنی همه اهالی فوتسال، این مسئله را می دانیم، اما اهمیتش را خوب درک نکردیم، و آنجایی که باید آن را نشان نمی دهیم. اگر ما بدانیم که باشگاه بیشتر از منافع شخصی ما اهمیت دارد در هر پستی که باشیم، چه مالک، چه بازیکن، چه مربی، هر جا، این اهمیت را خط قرمز خود تلقی می کنیم. شما فکر می کنید «روحیه جنگندگی» برای یک تیم از کجا می آید؟ از اعتبار مربی ؟ از زور و توان بدنی بازیکن؟ نه جنگندگی محصول «غرور باشگاهی» است. و غرور باشگاهی هم نتیجه همین دوام است. بگذریم از این که در فوتسال ما حتی امتیاز تیم ها به راحتی قابل واگذاری است، اما بیش از هر چیزی باشگاه‏های ما به دوام در شرایط و امکانات احتیاج دارند.
دومین بُعد مسئله دوام، دوام در نتیجه گیری است! دوام در نتیجه گیری یک تیم را بزرگ می کند، یک ضرری که این شرایط ناپایدار برای باشگاه ها به وجود می آورد این است که جلوی دوام در نتایج را می گیرد، این یعنی چه؟ این یعنی یک دروازبان چند دقیقه گل نخورده، برای خط دیواره دفاعی هم آمار مناسب به حساب می آید و برای همه بخش ها اعتبار ایجاد می کند، این اعتبار وقتی روی هم جمع می شود، یک باشگاه بزرگ را به وجود می آورد.
سومین بعد موضوع، دوام در کادر فنی و مربی گری است. چرا یک باشگاه باید دنبال جذب و حفظ مربی خوب باشد؟ ببینید هر مربی با هر باشگاهی در هر دقیقه، یک تجربه جدید کسب می کند که این تجربه در نهایت یک مربی را «کار کشته» می کند، دانش و تجربه مربی زیر ساخت فکری یک تیم است، زیر ساخت فکری مثل برنامه عامل کامپیوتر است، نمی شود آن را هر موقع خواستیم عوض کنیم، چون هم باشگاه صدمه می بیند و هم این که تداومی که محصول انباشت تجربه است از بین می رود. دوام و تجربه مربی مانند شکر است، هم قیمت خوبی دارد هم بازار خوب، اما اگر یک باشگاه دوام و تجربه مربی و کادر فنی را از دست بدهد مثل این است که آب زیر انبار شکر ریخته است.
متاسفانه این یک رسم وارداتی است که از روحیه باشگاه های عربی در دهه ۷۰ ابتدا به فوتبال ما وارد شد و به تبع آن در سایر رشته ها هم دیده شد که شرایط کادر فنی و مربی در تیم ها ثبات و دوام ندارند، امیدوارم هرچه سریعتر بینش های دقیقتر و مناسبی جایگزین این ایده شود که سرمایه مالی باشگاه، تنها سرمایه تعیین کننده و نهایی است.
*با توجه به این توضیحات آیا در مورد فصل گذشته نکته امیدوار کننده ای دیده اید که مسکوت مانده؟
نکته امیدوار کننده که قطعا وجود دارد، من مایل نیستم که این گونه برداشت شود که ما در حال دیدن معایب لیگ هستیم، اگر این برداشت وجود دارد من باید آن را تصحیح کنم. موضع بنده این است که چکار کنیم که موانع رشد و توسعه فوتسالمان برداشته شود. این جای امیدواری است که تعداد باشگاه‏های با سابقه در لیگ در حال زیاد شدن است، بازیکنان جوان علاقه مندی امروز در باشگاه‏ها حضور دارند که استعدادهای خوبی برای آینده تیم ملی اند، این ها سرمایه های ملی فوتسال هستند، اما نباید انتظار داشت نکات امیدوار کننده تنها از پیروزی ها و نتایج خوب بدست بیاید. شکست‏ها و مرور آنها مهمترین منبع تولید ایده ها و افکار دلگرم کننده است. یک موقع در فضای ورزشی ما کسی حوصله بحث علمی و بنیادی را نداشت، اما امروز می بینیم که حتی بازیکنان در مواقع تمرینی هم به دنبال بینش های علمی هستند. امروز فوتسالی های، به معنای کل کسانی که فوتسال را پیگیری می کنند دیگر طرفداران متعصب بی اطلاعی تیم‏ها نیستند که از روندها اطلاعی نداشته باشند شما می بینید که روحیه غالب، روحیه کار و فکر و برنامه ریزی است. در همین چند اتفاقی که در خصوص فوتسال شهرستان ها اخیرا به وقوع پیوست و رسانه ای هم شد، دیدید که مخاطبان و علاقه مندان فوتسال چقدر واکنش خوبی از خود نشان دادند. خوب این نکات مثبت و سازنده است ما باید اینها را ببینیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس چهارشنبه , ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶

آخه تو با کدام سابقه میایى در مورد لیگ نظر میدى؟؟تو تو شهر آفتاب موسى حسن دوست رو نمیتونستى تعویض کنى حالا نظر کارشناسى میدى؟؟شهر شلوغه به خدا!!

فوتسالی جمعه , ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

معلوم شما رو داخل تیمش راه نداده و اقای خبیری عیارشو با جوانان تبریز نشان داد و پدیده لیگ شدن به اذعان کارشناسان….. ولی شما از خودت مایه بذار نه از تازیکنانم دیگر

فرهمند شنبه , ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

آقای ناشناس عزیز الان حداقل توی ده مصاحبه اخیر من دیدم داری با یه سبک و سیاق میای و می گی تو سابقه نداری؛ خودت خسته نشدی ؟ این همه مصاحبه ای که تو میای زیشون این چیزا رو می نویسی خودش سابقه است برادر من! اصلا گیریم خبیری سابقه نداشته، مگه ادما باسابقه از تو شکم مادرشون زاده میشن؟ بعد این همه سال این سابقه رو پیدا کرده دو کلام حرف درست حسابی بزن چهارتا ادم با سواد می خونن تعریف کنن. بسه آقا خوبه ادم یه سوزن به خودش بزنه یه جوال دوز به دیگران

فوتسالی تبریز چهارشنبه , ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷

با عرض سلام خسته نباشید خدمت مسولین سایت خبری فوتسال ایران و همچنین جناب خبیری که بازم مثل همیشه کارشناسی وتحلیل استادانه.ممنون از جناب استاد خبیری.انشالله امسال شاهد حضورتون درلیگ برتر.دوستتون داریم

نام ... چهارشنبه , ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

آقای خبیری لطفا خیلی از این مطالب علمی صحبت نکنید چون بسیاری از مربیان بخصوص بدون مدرکها و مدیران باشگاهها این چیزها نمیفهمند و هنگ میکنند!

ناشناس پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

امید است امسال مربیانی همچون شما را در لیگ مشاهده کنیم

مجید پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

تشکر از تحلیل بسیار فنی اقای خیبری.
بحث بینش دادن به بازیکن از طریق مربی و ایجاد انگیزه بیشتر را پسندیدم.

ناشناس پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

احسن امیدوارم درسال جدید مشغول شوید

فوتسالی پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸

باتشکر از دیدگاه کارشناسانه استاد خبیری …. حیف از اینکه امسال حضور نداشتید تا ثمره هلال احمر را ببینیم که افراد ضعیف با لابی بازی تیم را گرفتند و نابود کردند …. مربیان صاحب سبکی مثل شما نباید بیرون باشند و انشالله امسال حضور درخشانی خواهید داشت و ما از فن مربیگری شما کمال استفاده را خواهیم برد…. لیگ ما و جوانان ما به مربیان با دانشی مثل شما شدیدا نیاز دارند دا باعث پیشرفت شوند

امیرعباس پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲

باسلام و خسته نباشید خدمت آقای خبیری به خاطر تحلیل وکارشناسی بسیار جامع و تخصصی که از خواندن آن لذت واستفاده کردیم.تشکر ازسایت خبری فوتسال ایران ازمربیبان وکارشناسان خوب و جوانی همچون آقای خبیری.امیدواریم که گوش شنوایی باشد.

هوادار پنجشنبه , ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱

سلام.امدواریم آقای خبیری رادوباره درتبریز ببینیم.ممنون ازکارشناسی بسیا عالی

محمد فرح بخش جمعه , ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲:۴۶

بسیار عالی و پرمغز بودش…
به امید روزهای خوب برای ورزش فوتسال و اینکه هر کسی در جایگاه خودش به بهترین نحو ممکن خدمت رسانی کند.

فرهمند شنبه , ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

من هم با آقای خبیری موافقم در مورد این که این یه رسم وارداتی از باشگاه های عربی امیدوارم بتونیم با انصاف و عدالت در مورد همدیگه قضاوت کنیم وباعث ارتقای فوتسال بشیم. از دست اندرکاران سایت هم تشکر می کنیم بابت این مصاحبه خوب

تبریز دوشنبه , ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱:۳۱

یاشاسین استاد خبیری عزیز. با تحلیل وکارشناسی عالیتون…..