کد خبر : 222130
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 8:57
-

اقدام بحث برانگیز در لیگ دو فوتسال/ برگزاری بازی برای تعیین تکلیف صعود در سایه تفسیر مبهم از قانون

اقدام بحث برانگیز در لیگ دو فوتسال/ برگزاری بازی برای تعیین تکلیف صعود در سایه تفسیر مبهم از قانون

برگزاری بازی مجدد برای صعود اقدام مبهم سازمان لیگ فوتسال بود.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ،پس از سال‌ها برگزاری مسابقات فوتبال و فوتسال و تعیین جایگاه تیم‌های در جدول رده‌بندی مسابقات براساس قانون تفاضل گل، امسال با مصوبه ۱۴۰۰۲۶۱۰۵ هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، قانون بازی رو در رو جایگزین شد. قانونی که دلیل تصویب آن، جلوگیری از ایجاد تبانی در دیدارهای پایانی لیگ‌ها عنوان شده است.

اما این قانون به دلیل جدید بودن آن و عدم تفسیر مناسب دارای ابهامات زیادی برای مسئولین تیم‌ها و مخاطبان است. شرایط مختلفی که دو یا چند تیم می‌توانند در آن هم امتیاز شوند و اینکه بر اساس قانون جدید جایگاه تیم‌ها در پایان بازی‌ها به چه صورت خواهد بود، بزرگترین ابهام موجود است.

همین موضوع و برابر بودن شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس باعث شد تا سازمان لیگ فوتبال تفسیر بند ۲ قانون بازی رو در رو را ارائه کند. اما سازمان لیگ فوتسال تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است. موضوعی که اکنون در پایان مرحله نخست لیگ دسته دو مورد مناقشه قرار گرفته است. و در گذشته نیز در پایان مرحله گروهی دور نهایی لیگ مناطق جوانان جنجال برانگیز شد.

اما مشکل اصلی در مورد دو تیم اتحاد اراک و هیات فوتبال شهرستان شوط کجاست؟

این دو تیم در پایان مرحله نخست لیگ دسته دوم و در گروه پنج بازی‌ها با کسب ۱۸ امتیاز به کار خود پایان دادند. در صورتی که اگر به قانون فصل گذشته رجوع می‌شد تیم هیات فوتبال شهرستان شوط با تفاضل گل بیشتر به مرحله دوم صعود می‌کرد ولی بر طبق قانون جدید شرایط پیچیده است.

این دو تیم در دیدار رفت (پنج‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت) در اراک به تساوی ۳ بر ۳ دست پیدا کردند و در دیدار برگشت (پنج‌شنبه ۲۶ خرداد) در شوط به تساوی ۴ بر ۴ رسیدند. بدین‌ترتیب هر دو موفق به کسب دو امتیاز در دیدارهای رو در رو شدند (شرایطی شبیه به دو تیم پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر فوتبال).

بر اساس نامه شماره ۳۱۵۲/۰۰/س ف سازمان لیگ فوتسال به تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۰ که به کلیه هیئت‌های استانی سراسر کشور ارسال شد، در صورت تساوی بودن امتیاز دو تیم در جدول رده‌بندی باید به نتیجه دیدار رو در رو دو تیم نگاه کرد و بعد از آن به محاسبه تفاضل گل پرداخت و اگر آن‌هم برابر بود به گل زده دو تیم و در صورت مساوی بودن این بخش نیز باید به بند ح مراجعه کرد و یک دیدار حذفی برگزار کرد. (عکس پایین)

بند ب این آیین‌نامه توسط سازمان لیگ فوتبال تفسیر شده که در پایین مشاهده می‌کنید. در بخش ۳-۲ این تفسیر آمده: بیشترین گل‌زده به دست آمده در مسابقات بین دو یا چند تیم هم امتیاز و در بخش تبصره نوشته شده، در کلیه حالت‌های رقابت رو در رو برای دو تیم، احتساب نتایج رو در رو بر اساس مندرجات آورده شده در ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی مسابقات می‌باشد. که در بند ۱ ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی نوشته شده است، برای مشخص نموندن تیم برنده ابتدا امتیاز حاصله از بازی‌های رو در رو ملاک عمل می‌باشد سپس در صورت تساوی امتیاز، گل‌زده در خانه حریف دو برابر محاسبه می‌شود.

حتی اگر تفسیر سازمان لیگ فوتبال مورد تایید سازمان لیگ فوتسال نباشد، نگاهی به آیین‌نامه برگزاری بازی‌ها در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شاید بتواند جواب ما را بدهد. هرچند این آیین‌نامه بر اساس قانون تفاضل گل است، اما در تبصره ۱ بند ۷-۶-۵ به این نکته اشاره شده است که اگر در دیدار رو در رو دو تیم، شرایط یکسان باشد به قانون گل زده در خانه حریف مراجعه خواهد شد.

و اما با نگاهی به کلیه شرایط ذکر شده برگزاری بازی رو در رو میان این دو تیم به نظر قانونی نمی‌آید. اگر سازمان لیگ قرار است تنها به نامه ارسالی خود اکتفا کند، بعد از برابر بودن شرایط دو تیم در بازی رو در رو (بدون توجه به گل زده بیشتر در خانه حریف) تیم هیات فوتبال شهرستان شوط باید به دور بعدی صعود کند. اگر قرار است تفسیر سازمان لیگ فوتبال را مورد توجه قرار دهد تیم اتحاد اراک باید صعود کند. مگر اینکه تفسیر جداگانه توسط سازمان لیگ فوتسال مورد نظر باشد باید به صورت رسمی اعلام شود. انجام بازی حذفی تنها یک بی‌قانونی توسط سازمان لیگ فوتسال است که با تاییدیه هیئت رئیسه سازمان لیگ فوتسال برای شانه خالی کردن از مسئولیت اعلام رسمی تیم صعود کننده بر اساس قوانین موجود می‌باشد. که بجز ایجاد بار مالی اضافی برای دو تیم عایدی دیگری برای فوتسال ما نخواهد داشت.

موضوعی که در جریان مرحله نهایی لیگ مناطق جوانان و برابر شدن امتیاز سه تیم مقاومت البرز، هیات فوتبال شهرستان گرمه و آیندگان پارسه امیدیه رخ داد و در طی یک بی‌قانونی کامل، تیم مقاومت البرز (میزبان) به جای آیندگان پارسه به لیگ دسته یک و مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.

باید دید چه زمانی سازمان لیگ فوتسال تفسیر کامل و دقیقی از این قانون ارائه می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.