کد خبر : 192110
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 بهمن 1399 - 11:02
-

روزگار خوش طیبی اول در بغداد!

روزگار خوش طیبی اول در بغداد!

در روز‌هایی که حسین طیبی در فوتسال پرتغال و در قالب تیم بنفیکا می‌درخشد، یک طیبی دیگر کیلومتر‌ها آن‌سوتر در فوتسال عراق درخششی مشابه دارد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، در روز‌هایی که حسین طیبی در فوتسال پرتغال و در قالب تیم بنفیکا می‌درخشد، یک طیبی دیگر کیلومتر‌ها آن‌سوتر در فوتسال عراق درخششی مشابه دارد. مصطفی طیبی که با وجود یکسان‌بودن فامیل، شهر و حتی محله‌اش، با حسین طیبی هیچ نسبت خانوادگی ندارد، این‌روز‌ها یکی از معدود‌بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ عراق است؛ لیگی که تا همین یکی‌دو سال پیش به‌خاطر پرداخت‌های دلاری، محبوب بازیکنان ایرانی بود و تعداد زیادی از فوتسالیست‌های کشورمان به این لیگ رفتند، اما به دلایل مختلف از‌جمله بد‌قولی و بی‌نظمی عجیب عراقی‌ها در عمل به تعهداتشان دیگر آن جذابیت سابق را ندارد.

در لیگ امسال عراق که ۱۴‌هفته از آن گذشته است، ۱۶ تیم حضور دارند که تیم مصطفی طیبی در جایگاه هشتم قرار دارد. او که از هفته پنجم به این تیم سبزپوش اضافه شده است، در ۹ بازی، ۸ گل و ۷ پاس گل داده تا در سی‌وسه‌سالگی درخششی شایان‌توجه در لیگ خشن عراق داشته است. لیگی که این‌روز‌ها به‌صورت فشرده برگزار می‌شود و جالب اینکه اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی هم ندارد!
درباره طیبی اول
قبل از اینکه حسین طیبی در فوتسال ایران و حالا می‌توان گفت جهان برای خود چهره شود، مصطفی طیبی شناخته‌شده‌ترین نام در بین فوتسالیست‌های مشهدی بود؛ کسی که در هفده‌سالگی به عضویت تیم علم‌وادب درآمده و سال بعد یکی از اعضای ثابت تیم ملی امید بود. طیبی در جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی برای تیم ملی کشورمان بازی کرد و در سال اول حضورش با پیراهن تیم ملی جوان‌ترین بازیکن جام‌جهانی شد.

طیبی هم‌زمان در سطح باشگاهی هم بر‌ای تیم‌های بزرگ ایران بازی کرد و آن‌چنان پیش رفت که در بیست‌وهفت سالگی هیچ نقطه‌ای در فوتسال نمانده بود که فتح نکند. بعد از یک دوره مصدومیت طولانی مصطفی طیبی بزرگ سر از فوتبال و ابومسلم در‌آورد و بعد دوباره به فوتسال آمد و حتی در تیم فرش‌آرای مشهد هم بازی کرد تا اینکه حالا سر از فوتسال عراق درآورده است.
روزگار «طیبی اول» در بغداد!

عراق، بهشت تمام‌شده فوتسالیست‌های ایرانی
مصطفی طیبی حالا در کنار علی بهلولی که برای تیم الجیش (تیم ششم لیگ عراق) بازی می‌کند، تنها‌بازیکنان مشهدی لیگ عراق هستند. غیر از این دو، چند بازیکن دیگر ایرانی هم در عراق هستند که می‌توان به پیمان حفیظی، بازیکن سابق تیم‌های شهید منصوری و حفاری اهواز و محمد طاهری ملی‌پوش سابق کشورمان که برای تیم صدر‌جدولی نفت‌الاوسط بازی می‌کند، اشاره کرد. در سال‌های گذشته لیگ عراق برای بازیکنان ایرانی جذابیت‌های زیادی داشت و با توجه به اینکه قرارداد‌ها با خارجی‌ها در عراق دلاری بسته می‌شود، هر فوتسالیست ایرانی که توانست، به عراق رفت. طلایه‌دار این بازیکنان فرهاد توکلی و قدرت بهادری بودند که به تیم نفت‌الاوسط (بهترین تیم عراق) رفتند و با این تیم قهرمان آسیا هم شدند.

این ۲ بازیکن که هر دو سابقه عضویت در تیم فرش‌آرا را دارند، پول خوبی از این تیم متمول عراقی که وابسته به یک شرکت نفتی است، گرفتند و باعث شدند بسیاری از بازیکنان ایرانی برای رفتن به عراق ترغیب شوند. با‌این‌همه در به همین پاشنه نچرخید و بعد از دو‌سه سال خوش‌قولی و دست‌به‌جیب‌بودن عراقی جای خودش را به وعده‌های سر خرمن داد تا رفته‌رفته تعداد ایرانی‌های لیگ عراق کم شود؛ لیگی که هم به لحاظ زیر‌ساخت‌ها و هم به‌لحاظ کیفیت با لیگ خودمان قابل‌قیاس نیست و تنها‌مزیت آن قرارداد‌های دلاری باشگاه‌ها بود که آن‌هم دیگر حالا کم شده و به کیفیت و کمیت سابق نیست.
طیبی، تک‌ستاره تیم الجنسیه بغداد
بازیکن مشهدی تیم الجنسیه، تک‌ستاره این تیم بغدادی است؛ تیمی که اگر در لیگ ایران بود، شاید یکی از تیم‌های پایین‌جدول بود، اما در عراق به لطف درخشش مصطفی طیبی دقیقا در میانه جدول شانزده‌تیمی عراق قرار دارد. در عراق کورس قهرمانی بین تیم نفت‌الاوسط و الشرطه است که با جمع‌کردن بیشتر بازیکنان خوب کشور عراق که بیشتر آن‌ها ملی‌پوش هستند، مثل دو تیم مس‌سونگون و گیتی‌پسند در لیگ ایران هستند.

تیم مصطفی طیبی هم چند بازیکن باتجربه عراقی دارد که سابقه حضور در تیم ملی این کشور را هم دارند؛ اما بهترین و تأثیر‌گذارترین بازیکن تیم، خود اوست. با اینکه شرایط فنی در الجنسیه برای بازیکن مشهدی این تیم بد نیست، اما احتمالا او در نیم‌فصل دوم به ایران برمی‌گردد. مثل چند بازیکن دیگر ایرانی حاضر در لیگ عراق که به خیال قرارداد‌های دلاری به این کشور رفته‌اند و سختی‌های زیادی را تحمل کردند، ولی حالا خسته شده‌اند و عطای دلار‌های عراقی‌های بدقول را به لقایش بخشیده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.