کد خبر : 155874
تاریخ انتشار : جمعه 6 تیر 1399 - 0:53
-

ستاره هایی که فوتسال تقدیم به دنیای فوتبال کرده است

ستاره هایی که فوتسال تقدیم به دنیای فوتبال کرده است

عده بسیاری بر این عقیده هستند که آموزش فوتسال باید پیش‌زمینه آموزش فوتبال باشد.

به گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، فوتبال و فوتسال دو رشته با دنیایی متفاوت ولی با اصول اولیه یکسان هستند. فوتسال را همیشه برادر کوچکتر فوتبال می‌نامند. این اسم‌گذاری نه تنها به دلیل اندازه توپ و سالن بازی آن، بلکه دلایل زیادی دارد، ازجمله اینکه فوتسال جایی است که بازیکنانی که در فوتبال نتوانسته‌اند به موفقیت دست یابند به آن روی می‌آورند. اما همه می‌دانند که بازیکنان بزرگ هر دو رشته در رشته مقابل نمی‌توانند موفق شوند. هم ویژگی‌های بازی و هم نیازهای فیزیکی و فنی مورد نیاز برای این دو رشته بسیار متفاوت است.
اما همانطور که می‌دانیم بازیکنان زیادی بین این دو رشته جابه‌جا شده‌اند. در واقع عده بسیاری بر این عقیده هستند که آموزش فوتسال باید پیش‌زمینه آموزش فوتبال باشد. یکی از کسانی که در این زمینه در حال فعالیت است رونالدو نازاریو برزیلی‌ست، یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ و مالک فعلی باشگاه وایادولید اسپانیا. جایی که وی قصد دارد آموزش فوتسال را در رده‌های پایه آن راه‌اندازی کند. پروژه‌ای بسیار جاه‌طلبانه که با کمک و توسعه فالکائو فوق ستاره فوتسال جهان و مارکوس سوراتو سرمربی تیم ملی برزیل در جام‌جهانی فوتسال ۲۰۱۲ پیش خواهد برد.
آموزش اجباری
رونالدو نازاریو در گفتگویی با خوان سباستین ورون فاش کرد که تکنیک‌هایش را از فوتسال آموخته است. “من از فوتسال شروع کردم. از نظر من جایی‌ست که همه بازیکنان باید از آنجا شروع کنند. شما در فضای کمتر چیزهای زیادی یاد می‌گیرید، یاد می‌گیرید چگونه توپ را کنترل کنید، آن را نزدیک خود نگه‌دارید و با بازیکنان دیگر ارتباط بگیرید. وقتی من با آن باشگاه تمرین می‌کردم اصول پیشرفت من سریع‌تر شکل گرفت. ”
رونالدو نازاریو یکی از ده‌های ثمره‌ی ارتباط بین فوتسال و فوتبال در برزیل است. جایی که بازیکنان در سال‌های اولیه یادگیری خود یک مسیر مشترک را طی می‌کنند. نیمار و مارسلو از بزرگترین بازیکنان ساخته شده با این روش در حال حاضر هستند. شیوه‌ای که سال‌هاست در برزیل استفاده می‌شود. مارکوس سوراتو که خود سال‌هاست زندگی ورزشی‌اش را در اسپانیا می‌گذارند با اشاره به این موضوع به مارکا می‌گوید:”زیکو و روبرتو ریولینو بازیکنانی از نسل قدیم هستند که از فوتسال شروع کرده‌اند و همیشه آن را عامل پیشرفت خود دانسته‌اند. ”
در حقیقت سوراتو یک دوره‌ای را در فوتبال گذارنده است. مانند فالکائو که با سائوپائو موفق به قهرمانی در لیبرتادورس شد. او در مرحله اول لیگ دسته دو اسپانیا برای تولدو بازی کرد در کنار بازیکنانی مثل خاویر کاسکوئرو. وی در این خصوص گفت: “من به این نتیجه رسیدم که فوتبال را امتحان کنم. چرا که مطبوعات محلی خیلی کاسکونرو را تشویق می‌کردند. نه به این دلیل که مربی آن را می‌خواست. هرچند من خیلی کم بازی کردم. یک بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی. اما تجربه خوبی بود.”
برای مارکوس اساس آموزش فوتسال است. “یک کودک در فوتسال حداقل چهار بار توپ را لمس می‌کند. علاوه بر آن فوتسال شما را مجبور می‌کند تا در یک فضای کوچک بازی کنید، سریع تصمیم بگیرید و همه در آن باید دفاع کنند.” در یک اظهار نظر مشابه، میگوئل رودریگو مربی سابق ژاپن، تایلند و ویتنام در این خصوص می‌گوید: “بچه‌ها همانطور که توپ را بیشتر لمس می‌کنند، می‌توانند توانایی‌های بیشتری را نیز بدست آورند. فکر می‌کنم داشتن یک مربی فوتسال برای باشگاه‌های فوتبال بسیار مفید خواهد بود.”
فلورنتینو لوئیس، آخرین مروارید این انتقال
انتقال بازیکنان فوتسال به فوتبال همچنان ادامه دارد. یکی از آخرین این موارد که اخبار نقل‌وانتقالات فوتبال را تحت تاثیر خود قرارداده است، فلورنتینو لوئیس است. این بازیکن ۲۰ ساله بنفیکا تیم‌های بزرگ اروپایی را به دنبال خود دارد. بنظر می‌رسد منچستر یونایتد بین تمامی این تیم‌ها مصمم‌تر باشد. اما رئال مادرید هم به این جریان وارد شده است. یکی از کاشفان وی جوآئو ترالهائو، مدیرسابق آموزش بنفیکا خصوصیات بارز این بازیکن پرتغالی آنگولایی تبار را “بازی خوانی، تصمیم‌گیری و استفاده از فضا” می‌داند. خصوصیاتی که می‌توان تاثیر تمرینات فوتسالی تیم دپورتیو ترسنا را در آن‌ها دید. تیمی که وی به مدت دو سال برای آن بازی کرد زیرا باشگاهی بود در نزدیکی خانه آن‌ها
وسام بن یدر و مکس کیلمان
نه تنها در برزیل، اسپانیا و پرتغال که جزو قدرت‌های فوتسال جهان محسوب می‌شوند، بلکه این مسیر صعود از فوتسال به فوتبال، در کشورهایی نظیر فرانسه و انگلیس نیز وجود دارد. کشورهایی که هرچند در فوتسال صاحب سبک و نام بزرگی نیستند، ولی در فوتبال جزو بزرگان محسوب می‌شوند. وسام بن یدر ملی‌پوش فعلی تیم ملی فوتبال فرانسه، سابقه بازی در تیم ملی فوتسال این کشور را نیز دارد. بازیکن سابق سویا و فعلی موناکو گفت:” من واقعا از فوتسال لذت می‌بردم، اما همیشه رویای من حضور موفق در فوتبال بود.”

مکس کیلمان بازیکن فعلی ولورهمپتون در انگلیس نیز مسیری تقریبا مشابه دارد. وی ۲۵ بازی برای تیم ملی فوتسال کشورش انجام داده است. مرحله‌ای که خود او در پیشرفتش مهم می‌داند. این مدافع می‌گوید:” در ۱۵ سالگی که فولهام را ترک کردم با فوتسال آشنا شدم. فوتسال به من کمک کرد تا اعتماد به نفس زیادی کسب کنم. زیرا آن‌ها آزادی زیادی در تمرین به ما دادند.”
پاچی، پیشگاه در دهه ۸۰ اسپانیا
با وجود شکست خوردن افرادی مانند فالکائو و مارکوس سوراتو، که سعی داشتند از سطح بالای فوتسال وارد فوتبال شوند، اما بودند کسانی که در این مسیر موفق بوده‌اند. پاچی بارزترین نمونه در فوتسال اسپانیا است. فرنسیسکو رامون اِلانسو سولورزانو از فوتسال شروع کرد. وی عضو تیم فوتسال اینترویو (موویستار اینتر) بود و به تیم ملی اسپانیا راه یافت. در سن ۱۹ سالگی به رئال مادرید آفیسیونادوس (تیم سوم رئال مادرید) پیوست. سپس به تیم دوم رئال مادرید راه پیدا کرد (رئال مادرید کاستیا). او در این مدت با بزرگانی همچون سانتیاگو کانیایزارس، یولن لوپتگی، ایسمائل اورزایز، خوزه لوییس کامینرو، اِدالفو آلدانا و سباستین لوسادا هم‌تیمی بود.
در سال ۱۹۹۰ با دعوت فرانچسکو ماتورانا سرمربی تیم وایادولید به لیگ یک اسپانیا پیوست و ۱۹ بازی برای این تیم در دو فصل انجام داد. در آنجا با کارلوس والدراما و رنه هیگیتا هم‌تیمی بود. پس از وایادولید، پاچی دوباره به اینترویو پیوست. تیمی که اینبار خاویر لوزانو افسانه‌ای سرمربی آن بود. در آنجا او با جولیو گارسیا مرا همبازی بود کسی که تواست دو بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان شود.
جولیو که درآن زمان سن کمی داشت می‌گوید: “او صف‌شکن بود. در زمانی که کسی اگر از فوتسال به فوتبال می‌رفت خوب به نظر نمی‌رسید و مورد توجه نبود، او شایستگی‌هایش را به رخ کشید و توانست تابو‌ها را بشکند.” او در سالن ماگارینیوس با بزرگانی همچون وارلا، ریچی، مائورو و آگستون همبازی بود. جولیو در ادامه در خصوص همبازیش که ژانویه ۲۰۱۰ از دنیا رفت گفت: “او چیزهای خارق‌العاده‌ای داشت. او جنجالی بود. دارای مرکز ثقل پایین بود و توانایی بالایی داشت. او برای من بهترین بازیکن اسپانیا بود. او با توانایی و فیزیک مناسبی که داشت به راحتی در فوتبال آمیخته شد. او زیاد بلند قد نبود ولی بسیار محکم بود مثل یک گاو وحشی”
اکنون فوتسال مورد توجه است. چیزی که در دهه ۸۰ نبود. جولیو در این خصوص می‌گوید: “امیدوارم فوتسال به دلیل چیزهای مهمی مانند تاکتیک و شدت همچون یک موضوع مهم مورد توجه فوتبال قرار بگیرد. “

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.